Skriv ut

Undervisningsstöd: Flaggor som inspiration

Förmågor att utveckla:

  • Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
  • Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
  • Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.

Centralt innehåll för årskurs 4-6:

  • Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
  • Enkla former av hantverkstekniker och begrepp som används i samband med dessa.
  • Skisser, mönster och arbetsbeskrivningar, hur de kan förstås och följas.
  • Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och ref­lektion över arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
  • Undersökande av olika materials egenskaper och användbarhet i det egna slöjd­arbetet.
  • Hantverk och slöjdtraditioner från olika kulturer som inspirationskällor för det egna skapandet.
  • Hur färg, form och material bidrar till olika uttryck hos slöjdföremål.

I uppgiften går vi igenom följande:

  • Lappteknikens historia
  • Skissteknik – vad skall vara med på en skiss?
  • Hur man syr lappteknik
  • Färglära
  • Vad man skall tänka på när man klipper ut tyger
  • Att tänka på när man redovisar något muntligt
  • Materialkunskap - Bomull

Jag som lärare vill ha in följande:

  • Bild på vald flagga
  • Skiss på lapptekniken
  • Slöjdföremålet
  • Muntlig redovisning av ert arbete utifrån färdiga frågor

Planering

v.1

Uppstart/genomgång av uppgiften – val av flagga –skiss - val av lappteknik
Avsluta med - Klura ut lapptekniks mönster

v.2

Genomgång – utklipp av tyg

Leta material – klipp till

v.3

Genomgång av Färglära

Börja sy

v.4

Sy

v.5

Sy

v.6

Genomgång av materialet bomull

v.7

Sy

v.8

Sy – stoppa – sy för hand

v.9

Redovisning muntligt för klassen