Skriv ut

Undervisningsstöd: Superhjältar

Förmågor att utveckla:

  • Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker

Centralt innehåll:

  • Metall, textil och trä. Materialens egenskaper och användningsområden.
  • Verktyg och redskap, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ända­målsenligt sätt.
  • Några enkla former av hantverkstekniker och begrepp som används i sam­band med dessa.
  • Enkla skisser och arbetsbeskrivningar, hur de kan förstås och följas.
  • Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och ref­lektion över arbetsprocessen.

Material till mantlar:

Enfärgat och mönstrat bomullstyg
Filttyg till applikation
Garn till tvinnat barn
Textilfärg till textilt tryck

Material till superhjältefiguren:

Reglar i furu 45X45
Målarfärg
Mjukglödgad järntråd eller bomullsrep till armar och ben
8 mm rundstav till hals
Filttyg till manteln
Någon sorts träpärlor/träplattor med hål i till händer och fötter

Uppgiften är upplagd på ca 9 lektioner som är 80 minuter långa.

Planering i textilsalen

v.1

Uppstart tillammans både trä och textilgruppen.

Genomgång av pedagogisk planering

Visa bildspel

​Gå igenom salen – vilka verktyg och maskiner finns.

v.2

Börja med symaskinen

Vad heter delarna på symaskinen

Sy i papper – olika övningar

v.3

Fortsätta med symaskinen

Sy i papper – olika övningar

Trä symaskinen med övertråd och undertråd (minst 3 gånger)

Ta en provlapp och sy olika sömmar

v.4

Gå igenom hur en skiss skall se ut

Alla skissar

Börja klippa ut efter given mall (Eleverna arbetar 2 och 2)

Sick-sack runt kanten

v.5

Genomgång av måttband-linjal

Gör det tvinnade bandet

Välj symbol – klipp ut

Se applikationsfilm

Gör applikation i filt

v.6

Genomgång av strykjärnet

Gör applikation

Stryk in kanterna

Sy kanterna

v.7

Genomgång av olika nålar

Trä in tvinnat band i halskanal

v.8

Genomgång av textilt tryck – schablon

Gör det textila trycket

v.9

Gör en redovisning i grupp 4 och 4 – använd frågorna

 

Planering i trä och metallsalen

v.1

Uppstart tillammans både trä och textilgruppen.

Genomgång av:

pedagogisk planering

visa bildspel

gå igenom salen – vilka verktyg och maskiner finns.

v.2

Eleverna skissar ner 2 olika förslag på superhjältar och väljer ett förslag de skall göra

v.3

Genomgång av materialet reglar, rundstav - furu

Genomgång av verktyg:

Tumstock

Vinkelhake

Såglåda

Sandpapper

Eleverna mäter ut kropp och huvud på regeln och sågar

v.4

Genomgång av:

Pelarborren

Hur man mäter ut centrum på en regel

Eleverna borrar hål för hals, armar och ben

Slipa

v.5

Genomgång om vad man skall tänka på när man målar

Eleverna målar sina superhjältar och klipper ut mantlar i filttyg

v.6

Eleverna målar sina super hjältar och klipper ut mantlar i filttyg

v.7

Genomgång av rundstavar

Eleverna sågar rundstav, limmar på hals,  sätter på manteln och limmar på huvudet

v.8

Genomgång av metalltråd

Eleverna fixar med armar och ben

Dekorera

v.9

Gör en redovisning i grupp 4 och 4 – använd frågorna

 

Tips på filmer att visa:

Film från UR skola som man kan vissa som inspiration:
Film: Hjältar

 

Mönster till manteln:

Mått på superhjältefiguren:
Huvud – 45x45mm
Kroppen – 60x45mm
Hals 30 mm lång
Arm- och benlängd väljer eleverna själv.