- Snabbfakta
- Tolka en saga
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 1-3
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Tovning
- Förmåga
- Analysera och.., Formge och.., Tolka slöjdföremåls.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Utveckla idéer.., Ge omdömen, Tolka uttryck
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser, Slöjdens uttrycksformer, Slöjden i samhället
- Tid
- ca 3-4 v.
- Material
- Ull
- Uppgift
Uppgiften går ut på att inspireras av en bok, och sedan låta eleverna tolka bokens handling genom att låta dem tova tavlor.
I uppgiften tittar ni närmre på vad ull är och hur man bearbetar ull så att man får garn och tyg.
- Förberedelser

I denna uppgift kan du som lärare själv läsa en bok eller kanske ta hjälp av elevernas klasslärare. Man kan ckså låta eleverna läsa en egen PIXI bok.
Inhandla:
Ull i olika färger
Såpa
Bubbelplast/valkmatta
Tovnålar
Ullgarn i olika färger
Broderigarn
Spetsig broderinål
Bitar av skumgummi
Jag brukar låta eleverna spänna upp sina tavlor på pinnar som vi hittar i naturen.
- Elevuppgift
- Tolka en saga
Du får lära dig:
- Tekniken att tova (våttova och nåltova)
- Om ull
- Olika broderistygn
- Nya slöjdord/begrepp
- Att sätta ord på sin arbetsprocess och utvärdera den
Uppgift:
Din uppgift blir att bli inspirerad av boken vi läst och tillverka en tavla av tekniken tova.
Du skall sedan montera din tavla med hjälp av grenar till en ram samt redovisa för en grupp om ditt arbete.

Undervisningsstöd: Tolka en saga
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
- Analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp, och
- Tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.
Centralt innehåll för årskurs 1-3:
- Metall, textil och trä. Materialens egenskaper och användningsområden.
- Handverktyg och redskap, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Enkla former av några hantverkstekniker, till exempel metalltrådsarbete, sågning och tovning.
- Enkla skisser och arbetsbeskrivningar, hur de kan läsas, följas och kopplas till enkla beräkningar.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och muntlig värdering av arbetsprocessen.
- Utforskande av materialens, redskapens och verktygens möjligheter.
- Berättelser som inspirationskällor och förebilder för egna idéer och skapande.
- Några slöjdmaterials ursprung, till exempel ull och svenska träslag.
I denna uppgift kan du som lärare själv läsa en bok eller kanske ta hjälp av elevernas klasslärare.
Eleverna kommer att göra:
- Skisser
- Våttova och nåltova
- Brodera detaljer
- Montera sina tavlor på grenar
- Redovisa sina tavlor för varandra i grupp
Filmklipp:
Lär dig tova från skansen
Ull - från UR kvalitet
Bedömningsmatris: Tolka en saga
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Välja och.. |
Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial
och sådant som eleven själv har sökt upp.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Tolka slöjdföremåls.. |
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då enkla resonemang om symboler, färg, form och material.
|
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då utvecklade resonemang om symboler, färg, form och material.
|
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då välutvecklade resonemang om symboler, färg, form och material.
|