Här kan du läsa vår senaste information & nyheter. Klicka på en ruta av intresse för att läsa mer om denna.

 

Virka ett hjärta till alla hjärtans dag

En ny uppgift med instruktionsfilm till. Här visar jag hur man lätt kan virka ett hjärta som man kan göra till en brosch eller använda som dekoration på ett slöjdföremål. Ni hittar uppgiften i uppgiftsbanken och heter Virka ett hjärta 2.

 

klicka för att läsa hela

Film - sy en hoodie

Nu har vi publicerat filmen "sy en hoodie" som är en steg för steg film som kan hjälpa dig som lärare i arbetat då elever syr hoodies i undervisningen. Filmen hittar ni i uppgiften Sy en hoodie.

klicka för att läsa hela

Halv 8 hos oss

Hej,

Vi vill bara tipsa om en variant på arbetsområdet Vår meny på eget vis

Nu har Ängdalaskolor, där jag tillsammans med textilläraren Marie Freij, arbetat tillsammans med HKK och resultatet ses här nedan i bilder. Vi delade upp år 8 eleverna i 4-grupper där de fick dra lott om ett geografiskt område (Norden, Nordamerika, Asien och Sydeuropa). De valde en representativ maträtt från sitt området som skulle illustreras i mjukt och hårt material. Gruppen valde sedan vem som skulle göra vad. I HKK skulle de bl.a. näringsberäkna och laga den måltid de valt samt skriva en meny.

En annan del av uppgiften var att göra en moodboard - Att arbeta med moodboards - som illustrerade deras geografiska område. Den uppgiften var individuell.

Vidare förde de loggbok i Terminsplaneras Grupprummet där de redovisade sitt processande både i slöjd och hemkunskap. Utställningen vi hade blev mycket uppskattad av övriga elever på skolan och även bland kollegor. Nästa år har vi lovat att språkämnena ska få vara med. 

Vi hade sammanlagt ca 10 veckor till denna uppgift. 

 

General TSO

Grillspett & Pommes frites

Kycklingwok & nudlar

Köttbullar, potatis, lingon med brunsås

Pizza

Äggnudlar med kyckling

Hamburgare, fries och lökringar

 

klicka för att läsa hela

Höstens arbete i år 8 och 9, Avslutning

Under hösten tänkte jag (Pelle), Marie och Karolin låta er få följa två årskurser och deras arbeten. Tanken är att lägga in något nytt varje vecka där ni kan se progressionen. Vi arbetar på 2 olika skolor så det är lite logistik som ska synkas men vi ska göra vårt bästa för att det ska fungera. Häng me´! 

Våra tidigare inlägg i denna serie hittar du här: 

 

v.48 - 50 “Ram med innehåll” - Pelle och Marie på Ängdalaskolor år 9. AVSLUTNING!
 

Uppgift: Att sätta samman en ram med fyra olika metoder och att sedan fylla den med något inom det textila området.
Summering: Hos oss i år 9 på Ängdalaskolor har alldeles för många lektioner gått förlorade till PRAO, distansundervisning och NP vilket gjorde att alla elever inte riktigt hann med. Vi har gjort oss nyttiga erfarenheter och kommer att försöka igen men med en modifierad arbetsgång. När uppgiften snart släpps i Uppgiftsbanken (Terminsplanera.se) så är det alltså med lite ny kostym. Hur som helst blev en handfull elever färdiga och nedan ser ni deras alster. Kan ni lista ut ev. tema, tekniker och material? Hoppas att vårt bloggande har gett er lite spänning i höstmörkret:) 

         

 

v.48-50 “Att smycka sig” - Karolin på Innovitaskolan år 8. AVSLUTNING!

Nu är smyckeskollektionerna klara. Som vi har prövat och omprövat, arbetat med material vi tidigare inte stött på och med stort tålamod. Eleverna har tyckt det varit ett roligt projekt med fokus på idéutveckling, följa arbetsbeskrivningar och noggrannhet.

            

klicka för att läsa hela

Höstens arbete i år 8 och 9, v.46-47

Under hösten tänkte jag (Pelle), Marie och Karolin låta er få följa två årskurser och deras arbeten. Tanken är att lägga in något nytt varje vecka där ni kan se progressionen. Vi arbetar på 2 olika skolor så det är lite logistik som ska synkas men vi ska göra vårt bästa för att det ska fungera. Häng me´!

Våra tidigare inlägg i denna serie hittar du här: 

 

v.46-47 “Ram med innehåll” - Pelle och Marie på Ängdalaskolor år 9

Äntligen börjar en del av eleverna att limma ihop sina ramar och det roliga arbetet med att montera hela idén kan börja.
Det blir somvanligt hektiskt i slutet och samtidigt ska en loggbok skrivas.

 

v.46-47 “Att smycka sig” - Karolin på Innovitaskolan år 8

Det är så kul att se när eleverna arbetar med flera olika material. Jag har i samma grupp elever som arbetar med pärldjur som skall bli örhänge, läder som de flätar eller bearbetar på olika sätt till armband, nylon tråd som elever bearbetar med hjälp av tekniken makramé. I denna uppgiften tränar eleverna enormt mycket på att följa arbetsbeskrivningar vilket är mycket bra.

klicka för att läsa hela

Höstens arbete i år 8 och 9, v.43-45

Under hösten tänkte jag (Pelle), Marie och Karolin låta er få följa två årskurser och deras arbeten. Tanken är att lägga in något nytt varje vecka där ni kan se progressionen. Vi arbetar på 2 olika skolor så det är lite logistik som ska synkas men vi ska göra vårt bästa för att det ska fungera. Häng me´!

Våra tidigare inlägg i denna serie hittar du här: vecka 36vecka 37vecka 38, vecka 39-40 & vecka 41-42
 

v.43-45 “Ram med innehåll” - Pelle och Marie på Ängdalaskolor år 9

Det mest spännande på vår skola verkar vara att få välja vilken slöjdart och sal man ska slöjda i. Flertalet verkar resonera som att det är lättare att göra färdigt ramen först för att få ett bättre grepp över uppgiften. Därav att de flesta av eleverna väljer att vara i träslöjden för att bli färdig med ramen. Det kommer givetvis att resultera i att det blir väldigt många i Tx-salen i slutet men får de nu välja fritt så får de. Ramarna börjar ta form och det är nu som de spännande resultaten kan skönjas. 

 

 

v.43-45 “Att smycka sig” - Karolin på Innovitaskolan år 8

Fokuset på de senaste lektionerna har varit på 3D modellering. Eleverna ska ju formge och framställa tre smycken som alla har samma tema utifrån deras inspiration. 
Ett smycke i hårt material, ett i mjukt material och ett smycke skall vara 3D modellerat, som sedan printas ut i vår 3D printer. 
När vi 3D modellerar gör vi det i det nätbaserade programmet Tinkercad, det är ett lättförståeligt program som jag brukar introducera redan under mellanstadiet för eleverna.

Nu har vi också haft tid att 3D-printa några nya 3D-modellerade smycken. Filamentet i vår printer är grönt seden målar eleverna smyckena med posca pennor eller sprayar med sprayfärg. En elev har ritat två namnplattor som skall hänga i en egengjord kedja i koppar och en elev har ritat en tumring.
Sedan har vi en elev som skall arbeta i läder och tillverka ett armband där eleven skall försöka få fram en reptilyta för att följa sitt tema.

 

 

 

klicka för att läsa hela

Höstens arbete i år 8 och 9, v.41-42

Under hösten tänkte jag (Pelle), Marie och Karolin låta er få följa två årskurser och deras arbeten. Tanken är att lägga in något nytt varje vecka där ni kan se progressionen. Vi arbetar på 2 olika skolor så det är lite logistik som ska synkas men vi ska göra vårt bästa för att det ska fungera. Häng me´!

Våra tidigare inlägg i denna serie hittar du här: vecka 36vecka 37vecka 38 & vecka 39-40

 

v.41-42 “Ram med innehåll” - Pelle och Marie på Ängdalaskolor år 9

Under veckorna 41-42 har våra elever varit ute på PRAO. Det har alltså inte varit någon aktivitet i slöjdsalarna men vi lägger ut ytterligare några bilder från olika arbeten som just nu är under produktion. Nästa vecka är de tillbaka igen och då får de välja i vilken sal de vill arbeta. Det blir lite annorlunda och spännande!

 

v.41-42 “Att smycka sig” - Karolin på Petersvenskolan år 8

Eleverna är så fokuserade i slöjdsalen och vi arbetar mycket med digitala arbetsbeskrivningar för att eleverna skall klara av att ta sig vidare in i arbetsprocessen på egen hand. Nu börjar elevernas första och andra smycken bli färdiga och då är det dax att 3D-modellera i Tinkercad. Det är så härligt att se när eleverna samarbetar och löser problem tillsammans.

klicka för att läsa hela

Höstens arbete i år 8 och 9, v.39-40

Under hösten tänkte jag (Pelle), Marie och Karolin låta er få följa två årskurser och deras arbeten. Tanken är att lägga in något nytt varje vecka där ni kan se progressionen. Vi arbetar på 2 olika skolor så det är lite logistik som ska synkas men vi ska göra vårt bästa för att det ska fungera. Häng me´!

Våra tidigare inlägg i denna serie hittar du här: vecka 36vecka 37 & vecka 38

 

v.39-40 “Ram med innehåll” - Pelle och Marie på Ängdalaskolor år 9

Trä & metall - Vi är nu inne på tredje veckan med grupp nr 2 och snart har alla börjat arbeta med ramarna. Många sågar lite för nära linjerna och har fått extra bitar för att göra om när passformen inte blev så bra. Tråkigt att göra om men när alternativet är en icke fungerande ram så är valet lätt. Kanske blir eleven noggrannare med den erfarenheten?
Textilt - Alla elever är i gång med detaljarbetet och det virkas och tovas mycket och på sina håll har någon börjar att brodera. Grundarbetet är kanske inte lika facinerande som kommande detaljarbete om några veckor. Det blir spännande att få se hur helheten snart växer fram. Dock ska våra 9:or ut på PRAO v. 41 och 42 så det kan bli ett litet hopp i våra rapporter från Ängdala skola då. Vi får se? 

 

v.39-40 “Att smycka sig” - Karolin på Petersvenskolan år 8

Den här veckan var det två elever som fokuserade på att dra tråd för att sedan tvinna tråden så de kan smycka sina läder armband. Skall bli spännande att följa deras arbetsprocess.
Två armband blev också klara, ett stilrent läderarmband och ett i tekniken makramé.

 

klicka för att läsa hela

Höstens arbete i år 8 och 9, v.38

Under hösten tänkte jag (Pelle), Marie och Karolin låta er få följa två årskurser och deras arbeten. Tanken är att lägga in något nytt varje vecka där ni kan se progressionen. Vi arbetar på 2 olika skolor så det är lite logistik som ska synkas men vi ska göra vårt bästa för att det ska fungera. Häng me´!

Våra tidigare inlägg i denna serie hittar du här: vecka 36 & vecka 37

 

v.38 “Ram med innehåll” - Pelle och Marie på Ängdalaskolor år 9

Trä & metall - Ramarna börjar ta form och ett par av sammansättningarna är knivigare än andra om man vill ha dem riktigt tighta!
Textilt - I textilslöjden fortsätter eleverna att göra sina mjuka arbeten i olika tekniker utifrån deras idéskisser. Här med filtat träd på skumgummi och blivande planeter och ett broderat spindelnät med fladdermus. Eleverna är mycket kreativa på lektionerna och utvecklar sina idéer med att pröva och ompröva tills de hittar den form och uttryck som de söker efter.

 

v.38 “Att smycka sig” - Karolin på Petersvenskolan år 8

Till vänster har vi en elev som prövar och omprövar tekniker och material för att hitta rätt utseende på sitt halssmycke. Eleven har inspirerats av reptiler. 
Vi låter eleverna göra kollage där de visar sin inspiration i bilder. Detta kollage finns med under hela arbetsprocessen för att eleven lätt kan visa och förklara hur hen menar. Detta är också en hjälp till när eleverna skall resonera kring estetiska och kulturella uttryck. Bild nr 3 - Elev som inspirerats av ett dataspel och har nu påbörjat framställningen av sitt halssmycke i aluminium. Längst till höger kan ni se resultatet av förra veckans prövande. Det blev ett armband och en nyckelring.  

 

klicka för att läsa hela

Höstens arbete i år 8 och 9, v.37

Under hösten tänkte jag (Pelle), Marie och Karolin låta er få följa två årskurser och deras arbeten. Tanken är att lägga in något nytt varje vecka där ni kan se progressionen. Vi arbetar på 2 olika skolor så det är lite logistik som ska synkas men vi ska göra vårt bästa för att det ska fungera. Häng me´!

Missade du förra veckans inlägg så finns det här.

 

v.37 “Ram med innehåll” - Pelle och Marie på Ängdalaskolor år 9

Trä & metall - Denna vecka fortsatte eleverna med sina ramar. Först tänkte jag att det kanske var en för liten utmaning och att alla skulle klara uppgiften både kvickt och utan större svårigheter. Dock såg man att det faktiskt var rätt så utmanande att både utföra bladskarven men framför allt den kluriga slitsen med tapp. Nu visade det sig vem som vann på att gå lugnt fram och sakta avverka material så att passformen blev optimal. Många hade dessutom svårt med att förstå sig på detta med bredd och tjocklek så att man arbetade på rätt "sida". 

Textilt - Eleverna har nu arbetat 3 veckor med arbetet och det uttrycken börjar ta form.  På bilderna virkas det både blommor och figurer till ramarna och tovade figurer. Liv filtar en paprika eller var det ett äpple 🤔 hon kommer att nålfilta lite till för att bli riktigt nöjd med formen på äpplet. Trulsa nålfiltar en spindel till sitt nät som hon planerar sätta i ramen samtidigt som hon inspireras av en bild på ipaden som hon tecknar av. Multitasking i slöjden när den är som bäst 😃🤗😍

 

v.37 “Att smycka sig” - Karolin på Petersvenskolan år 8

Arbetet fortsätter och många är kvar i idéutvecklingsstadiet, de testar material och tekniker för att hitta rätt. 
Eleverna prövar och omprövar olika tekniker och material för att hitta det rätta uttrycket till sin smyckeskollektion. En elev testar sig fram vilken teknik hen skall använda sig av när hen tillverkar sitt läderarmband. En elev som har temat kompiskärlek har börjat fundera på hur hen skall få armbanden att med en magnet kunna sitta ihop. Det är klurigt men hen kommer att lösa det. På den högra bilden är eleven som var så stolt att hen hade kommit så långt med handen i gips att hen skrev det på sin skiss….

  

klicka för att läsa hela

Höstens arbete i år 8 och 9, v.36

Under hösten tänkte jag och Karolin låta er få följa två årskurser och deras arbeten. Tanken är att lägga in något nytt varje vecka där ni kan se progressionen.
Vi arbetar på 2 olika skolor så det är lite logistik som ska synkas men vi ska göra vårt bästa för att det ska fungera. Häng me´!

 

v.36 “Ram med innehåll” - Pelle och Marie på Ängdalaskolor år 9

Denna helt nya obeprövade uppgift gav vi år 9. Kortfattat är att de skulle tillverka en ram (se film) med 4 olika sammansättningar och därefter fylla den med något textilt. Eleven skulle också låta idén på något sätt även uttryckas i träramen. Vi har 56 elever som är igång så det ska bli spännande att se vart detta tar vägen. Efter våra två första lektioner såg några planeringar och aktiviteter ut så här. 

Tre planeringar på G - Ett fönster,
ett modetema samt en ballongfärd.
En grupp började med att
tillverka sina ramar.

 

v.36 “Att smycka sig” - Karolin på Petersvenskolan år 8

Förra veckan presenterade vi “Att smycka sig” för eleverna i åk 8, som kommer att bli deras slöjduppgift den här terminen. Uppgiften går ut på att eleverna skall formge och framställa en smyckeskollektion på tre smycken. Kollektionen skall utgå ifrån ett tema med en tydlig röd tråd. Ett av smyckena måste vara 3D-printat så eleverna skall lära sig att 3D-modellera. 

Dagens lektion gick ut på att visa sin inspiration i ett kollage med hjälp av minst sex bilder och hann man så började man att skissa på sina smycken.

klicka för att läsa hela

Sommarhälsning

Hej slöjdlärare!

Nu var det ett tag sedan ni hörde av oss...men....Jag (Pelle) har arbetat som slöjdlärare i 32 år nu och nog aldrig upplevt ett märkligare läsår. Jag tänker på distansundervisningen som varit svår men samtidigt lärorik med digitala möten och arbetsuppgifter. Konstigt har det varit att prata med slöjdgrupper via en datorskärm. Undervisning mot elever som inte vill visa sig, ibland helt tysta och ibland fulla med bus!

Våra 7:or och 8:or broderade ett eget motiv på en mindre plywoodbit i hemmet. De hämtade ett kit på skolan och när de sedan var välkomna tillbaka till skolan
så blev broderiet till en extrauppgift som kunde jobbas på när man väntade på hjälp eller när man var klar. En bra extrauppgift jag nog kommer att utveckla inför nästa år
även om vi inte har distansundervisning längre.

All omställning detta läsår gav mig en hel del jobb som jag inte var förberedd på och därav svårigheten att lägga in nya idéer och annat material i vår digitala portal. Nu har vi dock flera nya idéer som nästan är klara och som kommer in i banken i sommar. Vi kommer bl.a. att lägga in Sjömanssäcken (tx), ram med 4 sammansättningar (Tr), fåglar på pinne (Tr+tx), plattjärnsfigur (Tr) och Glada dockan (tx).

Annat roligt var att Karolin Wagner, nu i slutet på maj, fick stoltsera på framsidan i senaste numret av Ämnesläraren. Hon porträtterades under rubriken Lektionstipset vilket var riktigt roligt. 

Jag hoppas att ni har kunnat/vågat/hunnit nyttja portalens olika tjänster och personligen har jag väldigt mycket nytta av alla lektionsanteckningar jag gjort i Terminsplanera under terminen när jag nu ska sätta mina betyg. Jag kan på ett tryggt sätt förbereda betygen genom egna bedömningar innan jag för över dem i skolans gemensamma stora portal. Ja, Jag vet att jag är jävig..... men jag är ärlig när jag säger att portalen underlättar mitt arbete väldigt väldigt mycket. Nu ännu mer när jag börjat använda Grupprummet.
Pröva själva med en liten försöksgrupp nästa termin.

Ha nu ett riktigt , riktigt skönt sommarlov. Kanske är det mitt mest välbehövliga jag någonsin haft.
Vi ses till hösten!

Hälsningar Pelle Bohm och vi på Terminsplanera

klicka för att läsa hela

Ny tjänst i Julklapp!

Hej Terminsplanerare!

Vi fortsätter att forma det optimala trygga rummet för en slöjdlärare där allt nödvändigt stöd ska finnas på ett ställe!

Här kommer därför 2020-års julklapp! Vår senaste tjänst, Grupprummet, finns nu tillgänglig i portalen för alla medlemmar (ingen extra kostnad såklart). Där skapar ni hemuppgifter, kommunicerar med era elever via mail och kan t.ex. be dem skicka sina utvärderingar med bilder och omdömen till er. Denna tjänst kommer vi även att fortsätta utveckla under VT-21.

Börja nästa termin med grupper, terminsplaneringar, lektionskommentarer, bedömningar och hemuppgifter. Samla och sammanfatta allt viktigt underlag för vidare elevutveckling i slöjdämnet. Lägg in egna uppgifter i Uppgiftsbanken eller använd våra över 200 exempel och koppla dessa till terminsplaneringen och hemuppgifter. Upptäck fördelarna med alla tjänster som vi erbjuder. Det är mycket för pengen om ni prövar allt!

Hör gärna av er (länk till vår kontaktsida) om ni stöter på patrull, vill kommentera något som kan utvecklas eller bara vill säga hej!

GOD JUL önskar Pelle, Karolin och Marcus

 

Vad är nytt i portalen (i stora drag):
  • Menyn/länken har bytt namn till "Undervisning"
  • Varje avsnitt/flik i Undervisning har nu sin egen beskrivning och Lathund
  • Eleverna kan nu själva lägga in sig i grupper med hjälp av en Gruppkod
  • Medlemmar, och faktiskt även elever, har nu sina egna bildbibliotek
  • Ny tjänst: Grupprummet
    • Skicka hemuppgifter/information till dina grupper och elever
    • Kontofri tillgång till hemuppgifter för elever
    • Elevrum och Uppgiftsrum för detaljerad information och statistik
    • Meddelandefunktionalitet mellan elever och lärare
Många fler förändringar och förbättringar är planerade inom kort!

 

 

klicka för att läsa hela

Ho ho ho!

Hej alla slöjdlärare! Den första december kör vi igång vår julkalender igen med en ny "julklapp" varje dag fram till julafton. Luckan, som innebär en uppgift från Uppgiftsbanken, är öppen i 24 timmar innan nästa tar vid.

Följ oss på Facebook för att se och få tillgång till varje dags uppgift:
https://www.facebook.com/Terminsplanera.se

God Jul!
Pelle Bohm, Karolin Wagner och Marcus Johnsson

klicka för att läsa hela

Hälsning HT 2020

Hej alla slöjdlärare!

Hoppas att alla har haft en bra sommar!
Vi kör ju igång med en ny termin och allt vad det innebär.
Vad har vi på terminsplanera.se haft för oss under sommaren då? Vilka är vi?
Jag tänkte kort presentera oss för er som inte riktigt känner till vår verksamhet ännu.

Ja vi, som på bilden är Pelle Bohm (i skägg med hår), Karolin Wagner (med hår men utan skägg) och Marcus Johnsson (med skägg men utan hår) startade terminsplanera.se för några år sedan. Vi erbjuder slöjdläraren ett medlemskap till vår portal terminsplanera.se. och vår företagsidé är att samla allt slöjdstöd på ett ställe!

När du tecknat medlemskap får du tillgång till över 200 arbetsuppgifter/arbetsområden i Trä & metall, textil och samverkan. Uppgifterna är väl strukturerade och beprövade i lektionssituationer av oss Pelle och Karolin, som båda är utbildade slöjdlärare med tillsammans över 40 års erfarenhet i slöjdsalen. Givetvis är uppgifterna kopplade till slöjdens förmågor och det centrala innehållet.

Uppgifterna i uppgiftsbanken är sedan kopplade till nästa plattform vilken är Terminsplaneringen. Där skapar du dina elevgrupper, planerar terminens innehåll för varje grupp och där kan du även bedöma eleverna och föra lektionskommentarer som kan ligga till grund för utvecklingssamtalen. Du kan även lägga in dina egna skapade uppgifter i uppgiftsbanken (som bara du kan se om du nu inte väljer att göra dem offentliga). Dina uppgifter är givetvis också bedömningsbara och kopplade till allt som alla andra uppgifter är.

Vidare till nästa tjänst som heter Övrigt stöd. Här finner du mängder av matnyttiga dokument, länkar, filmer, tips och idéer och mycket mer som kan förgylla din slöjdundervisning.

Sist men inte minst är vår senaste tjänst som är en elevkommunikationsplattform - Grupprummet. Här kommunicerar du och eleverna som t.ex. utvärderar, lägger in foton och bygger sitt eget ”rum” så att man sedan historiskt kan se vad eleven har hunnit med i slöjden genom åren. Detta Grupprum, där du även smidigt kan bedöma elevernas inskickade arbeten, är givetvis kopplat till bedömningsmatriserna i Terminsplaneringen. Denna tjänst beräknas släppas till våra medlemmar under början av hösten 2020.

Det är alltså fyra tunga tjänster som du får tillgång till och portalen växer hela tiden.
Uppgiftsbanken, Terminsplaneringen, Övrigt stöd samt Grupprummet.

Här samlar du alltså allt du behöver till din slöjdundervisning och fullständigt GDPR-säkrat.
Följ länken och titta på några uppgiftsexempel och läs om hur du blir medlem.

Välkommen att pröva något nytt!
Pelle, Karolin och Marcus

klicka för att läsa hela

Slöjdblogg läsår 19/20

Nuu så...är det snart lov!

Hoppas att ni har uppskattat och haft nytta av Terminsplanera under slöjdåret som gått.

Själv är man ju såklart jävig när jag säger att jag har mycket nytta av portalen. Framför allt uppskattar jag att kunna lektionsanteckna och ”förbedöma” innan jag överför de summativa bokstavsbedömningarna och de formativa lektionskommentarerna till den obligatoriska lärportalen Infomentor som vi använder oss av på Ängdalaskolor. Det känns skönt och tryggt (och nödvändigt) att kunna samla all elevinformation på en säker GDPR-plats istället för att ha alla bedömningar och planeringar i en pärm som tidigare. Nog ”skryt” om Terminsplanera :)

Givetvis är inte allt optimalt utan går att förbättra. Jag kan se hur filmer som vägledning inför en uppgift oftast överglänser alla instruktioner med text. Små filmade tips på pedagogiska hjälpmedel och detaljer i en process t.ex. är ett fantastiskt stöd för oss lärare inför introduktionen av ett arbetsområde för att själv slippa lägga tid på att hitta lösningar. De filmerna skulle vi vilja utveckla och producera fler av. Det finns dock bara 24 timmar på dygnet och Karolin och jag arbetar till största delen av veckans timmar i skolan med elever från år 3-9. Det är vår styrka att allt vi lägger in i Terminsplanera är beprövat med eleverna i alla åldrar. Vi prioriterar kvalitet och trygghet i att uppgifterna fungerar i verkligheten framför allt annat. Dock måste vi i sommar gå igenom allt innehåll för att uppdatera.

I skrivande stund sitter också Marcus och utvecklar vårt eget ”Google Classroom” om jag lättast ska beskriva det som komma skall. Till hösten, utan ytterligare kostnad, kommer den tjänsten att implementeras så att alla elever får ett eget ”rum” i portalen där dennes historiska slöjdprocess kan dokumenteras. Ni ska kunna lämna ut teoretiska uppgifter och uppdrag till era elever och samla elevens svar med foton, filmer och utvärderingar om ni så vill. Den kommunikationen saknar jag själv och då vill vi såklart ta fram och erbjuda den i Terminsplanera.

Då först börjar vi närma oss slutmålet med allt samlat på ett ställe - Uppgiftsbibliotek, era egna uppgifter, bedömningar och lektionsanteckningar, elevkommunikation och en mängd övrigt stöd som filmer, dokument och länkar etc. Hoppas att ni vill hänga med på
hela resan dit :)

Här följer ett sammandrag över vad Karolin och jag har arbetat med och behandlat under läsåret 2019/20 på våra respektive skolor och slöjdarter. Några av de uppgifter vi arbetat med kommer läggas in under sommaren medan några finns redan i U-banken.

 

Läs mer i nedanstående pdf'er:

 

klicka för att läsa hela

Hemuppgifter Slöjd

Här nedan följer några uppgifter som vi ifrån Uppgiftsbanken har uppdaterat och anpassat för distansundervisning.  Det är svårt när det gäller vårt ämne då vi inte kan kräva eller ta för givet att eleverna har samma förutsättningar i hemmet när det kommer till praktiskt arbete. Vi kommer att därför fortsätta att "förädla" vissa uppgifter i Uppgiftsbanken så att de går att använda som distansuppgifter. Därefter delar vi ut dem till er såklart.

Alla uppgifter är kopplade till Centralt innehåll och Kunskapskrav och går således att bedöma efter vårt förslag. Även om uppgifterna är vikta till olika slöjdarter kan man med fördel dela ut dem till hela årskullen då vårt ämne ju heter Slöjd.

Har någon av er slöjdlärare egna bra distansuppgifter som ni vill att vi tar hand om och strukturerar upp efter vår mall så får ni gärna höra av er. Vi fixar till dem och delar med alla.

Ni får gärna kopiera upp materialet vi lägger ut eller ta delar av texter och skapa egna dokument. 

Lycka till och håll ut - Det blir väl snart bättre tider!

Vänligen Pelle Bohm, Karolin Wagner och Marcus Johnsson

 

Distansuppgifter som är öppna för alla. Fler är på gång!

År 7-9   Samverkan    Föremåls uttryck

Åk 7-9  Samverkan    Formge till ett barnrum

År 7-9   Trä/metall     Svenskt trä

År 7-9   Trä/metall     Stålets förträfflighet 

År 7-9   Textil             Formgivning - Hemtex

Åk 7-9   Textil            Vad bär jag för material

Åk 7-9   Textil.            Min garderob

År 4-6   Textil            Formge en T-shirts kollektion

År 4-6   Textil            Min medalj    

År 4-6   Textil            Min egen dalahäst

Ordfläta Trä/metall   Ordfläta  (ej kopplad till kunskapskrav eller CI.)

Uppgifterna är öppna tills vidare.

 

 

klicka för att läsa hela

Slöjd, uttryck och mångkultur

 
Slöjd, uttryck och mångkultur är en utställning där över 650 elever tar över Landskrona konsthall och visade upp sina slöjdarbeten. Utställningen är ett resultat av ett projekt där eleverna tolkar och ger uttryck för både global och lokal mångkultur via skolslöjden. Syftet med projektet vara att vissa upp slöjden i det offentliga rummet samt att låta eleverna mötas via slöjden i en mångkulturell stad som Landskrona. I utställningen kommer man kunna se hur eleverna använt sig av slöjden som uttrycksmedel för att uttrycka och utforska områden som identitet, mångfalden, härkomst och globalisering.
 

Utställningen visas mellan fredagen den 7 december till söndagen den 16 december.

Landskrona konsthall har öppet varje dag mellan 12.00 - 17.00

 

klicka för att läsa hela

Höstnyheter

Hej och välkomna tillbaka till en ny termin!

Våra första nyheter är tre filmer om att ytbehandla och dekorera på trä.
Filmerna heter "Målning med schattering", "Måla med pensel och svamp" samt "Dekorera bilder på trä". 
Ni hittar dem i ÖVRIGT STÖD under Trä & Metall - Ytbehandling/dekorering.

Vidare har vi lagt till ett digitalt roligt stöd i uppgiften Tovningstavla (samverkansuppgift). Ni hittar den lilla filmen i själva uppgiften.

Om ca en vecka kommer ni också kunna hitta en film om hur man skapar QR-koder och hur man kan använda sig av dem i slöjden.

Vi jobbar även febrilt med att under hösten bli klara med vår egen tjänst där du kommer att kunna kommunicera med eleverna på ett smidigt och enkelt sätt. Detta implementeras givetvis utan extra kostnad. Vi återkommer med det!

Dessutom fixar vi med ett par utvecklingar där du kommer att kunna markera ett plus/pil i bedömningsmatrisen så att man 
enklare kan se om eleven är på god väg mot nästa nivå (ett starkt E eller C).

Vi hörs snart igen. Lycka till hela hösten!

Pelle, Karolin och Marcus
klicka för att läsa hela

Sommarerbjudande!

Använd
UPPGIFTSBANKEN
G R A T I S
från juni t.o.m. augusti!

Vi är Pelle Bohm och Karolin Wagner som båda arbetar som slöjdlärare och samtidigt hanterar och fyller Terminsplanera med stöd för hela slöjdämnet. Vi gör detta för att ge slöjden och er slöjdlärare något bra att kunna använda i ert dagliga arbete med eleverna. Det saknas bra stöd och här är vårt bidrag. 

Vår idé är att här samla allt slöjdunderlag du behöver för att sedan föra över och ev. slutbedömma i skolans större lärportal. Här hittar och samlar du allt på ett ställe. I och med den nya GDPR lagen kommer allt samlande av anteckningar på övriga osäkra platser (filer, mappar, kalendrar etc.) dessutom vara olämpligt om inte direkt olagligt! Givetvis följer vi och har säkrat upp för den nya lagen och mer information om detta kommer under sommaren.

UPPGIFTSBANKEN med 200 olika beprövade arbetsområden/uppgifter för hela slöjdämnet ser vi som en bonus på Terminsplanera som erbjuds för endast 449 kr per termin! (rabbatterad avgift vid fler användare/skola).

När du har botaniserat i vår bank under sommaren kan du vid medlemskap även få...

  • Lägga in dina egna skapade uppgifter i banken (som bara du ser) och koppla dina och övriga uppgifter till den smarta tjänsten med TERMINSPLANERINGEN. Du strukturerar dem med vår smidiga mall till hjälp på samma sätt som övriga uppgifter i banken med dina valda kunskapskrav.
  • Terminsplanera i tydliga vyer för dina elevgrupper med arbetsområden kopplade till vårt enkla bedömningssystem.
  • Skriva lektionskommentarer genom elevens processande.
  • Bedöma i en mycket smidig matris och sedan i en överskådlig vy se alla enskilda arbetsområdens bedömningar!
  • Hitta historik om vad varje grupp gjort och gått igenom under åren samt hitta varje enskild elevs historik och dess utveckling.
  • Ta del av ÖVRIGT STÖD där vi presenterar allt som inte direkt är knutet till en uppgift. Det kan vara filmer, dokument, instruktionsblad, faktablad, länkar m.m.

 

Kommer under höstterminen

Vi arbetar dessutom med att färdigställa en elevkommunikation där du kan kommunicera med dina elever. Du skickar uppgifter, filmer, frågeställningar som de via länk kan svara på. Det kan t.ex. gälla att skriva omdöme där du tar emot ut/värderingar och ev. bilder m.m. på gjorda arbetsområden. Elevens dokumentation samlas därefter på Terminsplanera där du kan bedöma och sammanställa elevens alla arbeten. Vi siktar på att undvika elevinloggningar vilket underlättar lärarens arbete men eleven ska ändå kunna se sin portfolio när läraren väljer att "dela ut rummet". Denna tjänst implementeras givetvis utan ytterligare kostnad!

 

Summa summarum

Allt ovan har endast DU som lärare tillgång till och inget är synligt förrän du tar det vidare till annan plats. Visst kan man känna att man inte vill arbeta med flera olika plattformar men vi befarar att du ändå gör så i dag med pärmar, filer, lappar och kalendrar? Nu har du allt på ett ställe och säkert sparat!

Dessutom behöver du bara arbeta med de stöd du själv väljer av allt som finns på Terminsplanera. Vi känner att vi kan erbjuda dig ett digert slöjdstöd för en bra terminsavgift så varför inte prova på! Det finns givetvis instruktionsfilmer till alla tjänster inne i portalen.

ALLTSÅ... kan du under juni och juli, och nu även augusti, besöka UPPGIFTSBANKEN helt kostnadsfritt. Vill du sedan omgående börja pröva dig fram på hela portalen så kan du koppla på resten av Terminsplanera för endast 449 kr. Detta gör du genom att registrera dig. Det utgår då även en uppläggningsavgift på 299 kr (engångskostnad) för att starta upp ert konto i administrationssystemet och för att kunna bistå med support.

 

Välkomna önskar Pelle, Karolin och Marcus

 

Enkel startguide för att komma igång med terminsplaneringen!

  • Starta med att skapa några få grupper med dess elever inför hösten.
  • Lägg in dina egna favorituppgifter, eller använd bankens, som kopplas till terminsplaneringsmallen och bedömningssystemet.
  • Skapa din terminsplanering för gruppen och invänta eleverna!

 

 

klicka för att läsa hela

Planer i närtid

Idag har vi diskuterat framtiden för Terminsplanera. Det var en lång och bra diskussion, och vi har intressanta idéer och spännande uppgifter framför oss.

Vad efterfrågas av slöjdlärarna för att er arbetssituation ska kunna underlättas och hur ska vi kunna utveckla Terminsplanera i den riktningen? Det var frågan för dagen.

Vår nästa utmaning, som är under pågående utveckling, är en tjänst där du som lärare kan kommunicera med eleverna. Du kommer exempelvis att kunna maila ut elevuppgifter, be om återkoppling, flippa klassrum, informera, skicka specifika utvärderingsfrågor eller ge eleverna tillgång till att föra loggbok. Eftersom vårt mål är att skapa en enkel och användarvänlig plattform så har vi som ambition att bygga detta kontolöst, det vill säga att eleverna varken behöver konto eller inloggning. Eventuellt låter vi dig som lärare välja typ av lösning, då krav kan variera från skola till skola. Varje elev får dessutom en egen presentationssida, innehållande allt från historik till foton på alster, där du som lärare kan välja att dela denna med eleven eller dess föräldrar.

För övrigt arbetar vi med att säkra portalen inför GDPR, personuppgiftslagen på steroider, och vi har ständigt en lång lista med förbättringar och tillägg som vi betar av en efter en.

Har du något önskemål på specifik funktionalitet i portalen som hade underlättat ditt dagliga arbete, eller kanske gjort att du slapp någon annan tjänst? Här gärna av dig till oss genom "Kontakta oss" med mer information! Får vi idéer som sedan blir nya tjänster i portalen så bjuder vi på en terminsavgift.

Mötet slut, nu börjar vi jobba igen! 

klicka för att läsa hela

Ny struktur för Terminsplanering

Efter några veckors hårt jobb kan vi nu presentera ett flertal förändringar och uppdateringar i portalen som vi hoppas att ni ska uppskatta. Allt för att det ska bli tydligare och mer användarvänligt.

Tjänsten Terminsplanering ser nu annorlunda ut med fem administrativa flikar på rad. Till höger om dessa finns både en lathund (text) och en ny film om hur du organiserar grupper med elever och hur du därefter skapar dina terminsplaneringar.

Under fliken Uppgifter kan du lägga in dina egna uppgifter i systemet och du hittar även här en film som vägleder dig.

Till sist under Bedömning/Historik hittar du dina planeringar, skriver lektionskommentarer och bedömer smidigt eleverna under och efter avslutat arbetsområde. Här finns såklart ytterligare en film som hjälper dig.

Vi hoppas att ni har sett att ni kan använda Terminsplanera utan ytterligare avgift hela vårterminen. Ta därför chansen och skapa någon/några elevgrupper och terminsplanera för dessa så ni får en känsla för hela portalen och alla dess fördelar.

Hör gärna av er om ni undrar något, har synpunkter eller kanske vill bidra med era egna uppgifter så att den stora uppgiftsbanken växer snabbare.


Ha en lyckad resterande vårtermin.

Vänligen Pelle, Karolin och Marcus

 

Bild på den nya terminsplaneringen

klicka för att läsa hela

Full fart mot 2018!

Nu är äntligen alla tjänsterna på plats i portalen - Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd - och systemet har förbättrats massor under terminen. Inget blir någonsin färdigt utan portalen kommer att fortsätta växa och utvecklas hela tiden. Vi arbetar redan med att framöver kunna komplettera Terminsplanera med bedömning av elevernas egna omdömen. En enkel kommunikation utan användarnamn och lösenord som eleverna behöver komma ihåg. Spännande!
 

Bild på Övrigt stöd

Bilden är ett exempel på hur vår senaste tjänst, Övrigt stöd, ser ut


Vårt erbjudande
Inför 2018 erbjuder vi dig att använda Terminsplanera t.o.m  31:e mars utan att betala någon terminsavgift. Registrera dig och bli medlem för endast 299 kr i uppläggningsavgift. Det är en engångskostnad som gör att du läggs upp i systemet, får kontinuerliga uppdateringar, nya uppgifter & stöd samt full support. När provperioden är över kontaktar vi dig för ett nytt förmånligt erbjudande om eventuellt fortsatt medlemskap, kravlöst och enkelt.

Vi tror på Terminsplanera och fördelarna är många för dig som slöjdlärare. Försök ta dig tid och planera under jullovet för att kunna utnyttja hela portalen. Det blir roligare att undervisa när det är smart och enkelt!


GOD JUL
önskar Pelle, Karolin och Marcus

Om ni har fungerande nätverksträffar i er kommun så kommer vi gärna och visar Terminsplanera för er. Hör gärna av er till info@terminsplanera.se om ni undrar något.

 

 

klicka för att läsa hela

Slöjdlärare - Pionjärer!

Nu är vi äntligen så långt komna att vi vill erbjuda er att pröva vår portal Terminsplanera. För er som inte följt med vår nyhetsrapportering under våren vill vi berätta att Portalen innehåller olika slags stöd för slöjden och då menar vi HELA slöjdämnet med Textil, Trä, Metall och Samverkansområden.

Terminsplanera består av 3 plattformar.
Den största behållningen kommer att vara just plattformen Terminsplanering där du kan terminsplanera för alla dina grupper och därefter på ett mycket enkelt och smidigt sätt bedöma eleverna efter avslutat arbetsområde. Givetvis finns sedan all din historik här där du hämtar äldre terminsplaneringar och kan se vad som gjorts och bedömts genom åren och vad ni gått igenom.

Uppgiftsbanken ser vi som en stor bonus till er. Den närmar sig i dag 200 beprövade och strukturerade arbetsområden som du kan koppla till din terminsplanering. Du kan även bygga din egen uppgiftsbank som sedan kan kopplas och bedömas i systemet.

Övrigt stöd är en tredje plattform där du hittar annat övrigt stöd för din undervisning.

 

Vårt erbjudande är att du som lärare får använda portalen hela höstterminen 2017 utan terminskostnad.  


Dock tar vi ut en engångsavgift på 299 kr/användare för upplägg av kund samt för att kunna börja arkivering, uppdateringar och stå till tjänst med support under denna tid. Du kan läsa mer om vårt erbjudande på registreringssidan.

Vi vill vara tydliga med att under kommande veckor är vår portal under prövning och därför finns en viss risk med något område som inte fungerar optimalt eller kanske saknas. Det kan också uppstå fel eftersom allt inte blivit testat under tryck. Detta kommer med er hjälp att synkas och ordnas upp. Vi önskar därför att ni hör av er till oss med allt som kan ”förbättras” eller som ni saknar.

Portalen är inte interaktiv med eleverna utan det är din egna privata organiserade slöjdstation. Så ni som vill med på tåget nu till HT-17 - gå in och ansök om medlemskap så vi kan lägga upp ett konto och ni kan börja arbeta!

Om du inte har sett vår demofilm ännu så bör du göra det innan du startar med att planera upp terminen.


Välkommen, önskar Pelle, Marcus och Karolin.
 

Registrera dig på Terminsplanera.se →

 

Våga organisera din undervisning - Det är du värd!

klicka för att läsa hela