- Snabbfakta
- Min hoodie
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Klädsömnad
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över.., Välja och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Utveckla idéer.., Pröva och ompröva.., Välja handlingsalternativ.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser, Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- en termin
- Material
- Sweatshirttyger och muddtyger
- Uppgift
Eleverna kommer att få insyn i hur man tillverkar ett klädesplagg - en hoodie. Eleverna tränar på att följa en arbetsbeskrivning samt att analysera kring sin egen arbetsprocess. Eleverna kommer även att få insyn i hoodiens historia och träna på hur man syr olika moment på symaskin för att framställa en hoodie.
- Förberedelser
När det gäller materialet som eleverna använder till hoodien brukar jag köpa tyget som heter Munken från Swelogent till elevernas hoodies, det brukar gå åt ca 1,5 - 2m tyg till en hoodie + en liten bit muddtyg i nederkanten och i ärmen.
För att göra vinyltryck använder jag mig av en Silhouette Cameo och jag köper textilcinyl på DLRS.
- Elevuppgift
- Min hoodie
Du kommer att få lära dig:
- Kunskap i hur man syr i stickade tyger med symaskin
- Kunskap i vad man skall tänka på när man syr kläder
- Följa arbetsbeskrivningar
- Lite ommönsterkonstruktion
- Om modehistoria - hoodien
- Nya begrepp och slöjdord som rör klädsömnad
- Vad vinyltryck är och hur man gör
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du bidrar till att arbetsprocessen går framåt.
- Hur väl du kan resonera om arbetsprocessen, resultatet, kvaliteten, uttrycket och miljön.
- Hur väl du kan utveckla idéer utifrån inspirationskällor
- Hur väl du prövar och omprövar dig fram till ett tillfredsställande resultat.
Uppgift:
Din uppgift blir att formge en hoodie och framställa den genom att följer en arbetsbeskrivning.
Du ska i ett kollage visa din inspiration och vilka val du gjort av material och utseende.
Du skall reflektera över din arbetsprocess och dokumentera ditt arbete längs vägen.
På din hoodie skall du även forme ett vinyltryck som vi kommer trycka Här ska du koppla trycket till din inspiration.
Undervisningsstöd: Min hoodie
Förmågor att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
- Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Centralt innehåll i årskurs 7-9
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Utvecklade former av hantverkstekniker och begrepp som används i samband med dessa.
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, skapade såväl med som utan digitala verktyg.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning samt reflektion över arbetsprocessen och resultatet. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Hur färg, form och material kan kombineras för att skapa personliga uttryck i egna slöjdföremål.
- Design, mode, konsthantverk och hemslöjd från olika kulturer och tider som inspirationskällor för det egna skapandet.
När jag startar upp min uppgift med eleverna brukar jag använda mig av den här prezin.
Har eleverna inte tillgång till egna datorer så visar jag de här två filmklippen (en youtube och ett klipp från sy sy sy på hoodiens historia, 13.56 min in i avsnittet) och låter eleverna planera upp hur deras hoodie skall se ut, då använder jag mig av hoodiemallen här till vänster.
Det finns många arbetsbeskrivningar att använda sig av på youtube på hur man syr en hoodie. Innom en snar framtid kommer vi att spela in en film på hur man syr en hoodie. Vi lägger in filmen här till vänster när vi är klara med den.
Man kan utgå från ett gratis mönster från programmet sy, sy, sy på UR-play Ni hittar det här. Ni hittar måttlistan här, Jag tycker att denna hoodie är lite snäv i formen så jag har därför ökat vidden lite på den för att få den rymligare. Den här hoodien är en hoodie med raglanärm.
Vill man istället ha en hoodie med isydd ärm kan man hitta mönster här (hoodien är lite kort så förlängt fram- och bakstycke)
Jag låter eleverna visa sin inspiration till sin hoodie genom att skapa ett kollage med bilder. Kolleget kan eleverna tillverka i powerpoint, presentation (google) eller i gratis appen picCollage. Det finns en massa andra gratis appar och hemsidor man kan använda sig av.
När eleverna gjort kollaget, och har sin skiss färdig, brukar jag låta eleverna sätta sig två och två och sälja in sin deisign och förklara sin inspiration.
På så sätt kan eleverna ge varandra feedback och de kan utveckla sina idéer.
När eleverna dokumenterar sin arbetsprocess för att analysera och värdera arbetsprocesser och resultat, med hjälp av slöjdspecifika begrepp, låter jag eleverna göra detta på valfritt sätt. På så sätt diffrensierar jag uppgiften så eleverna väljer det sätt som passar dem bäst. Jag brukar visa att man kan skriva ner sin process i ett dokument som man lägger bilder i, minst en bild per inlägg. De kan göra en presentation eller film. Då använder sig eleverna av powerpoint eller presentation (google) och filmen spelar vi in i Imove. Alternativt så kan eleverna spela in sig själv när de pratar in in arbetsprocess och på så sätt kan de visa upp verktyg, material och moment de behandlat.
Tänk på att alla elever inte visar sina kunskaper på bästa sätt genom att bara skriva ner i text.
Vinyltrycket till elevernas hoodie skapar vi i Silhouette Studio och printar ut trycken med silhouette Cameo. Här hittar du olika instruktionsfilmer på hur man arbetar i Silhouette Studio:
Bedömningsmatris: Min hoodie
Formge och.. |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett delvis genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett väl genomarbetat sätt
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Välja och.. |
Eleven utvecklar i viss utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i relativt stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Välja och.. |
Eleven prövar hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Eleven prövar och omprövar hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Eleven prövar och omprövar systematiskt hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Reflektera över.. |
Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|