För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Eleverna kommer att få insyn i hur man tillverkar ett klädesplagg - en hoodie. Eleverna tränar på att följa en arbetsbeskrivning samt att analysera kring sin egen arbetsprocess. Eleverna kommer även att få insyn i hoodiens historia och träna på hur man syr olika moment på symaskin för att framställa en hoodie.
När det gäller materialet som eleverna använder till hoodien brukar jag köpa tyget som heter Munken från Swelogent till elevernas hoodies, det brukar gå åt ca 1,5 - 2m tyg till en hoodie + en liten bit muddtyg i nederkanten och i ärmen.
För att göra vinyltryck använder jag mig av en Silhouette Cameo och jag köper textilcinyl på DLRS.
Du kommer att få lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Din uppgift blir att formge en hoodie och framställa den genom att följer en arbetsbeskrivning.
Du ska i ett kollage visa din inspiration och vilka val du gjort av material och utseende.
Du skall reflektera över din arbetsprocess och dokumentera ditt arbete längs vägen.
På din hoodie skall du även forme ett vinyltryck som vi kommer trycka Här ska du koppla trycket till din inspiration.
Förmågor att utveckla
Centralt innehåll i årskurs 7-9
När jag startar upp min uppgift med eleverna brukar jag använda mig av den här prezin.
Har eleverna inte tillgång till egna datorer så visar jag de här två filmklippen (en youtube och ett klipp från sy sy sy på hoodiens historia, 13.56 min in i avsnittet) och låter eleverna planera upp hur deras hoodie skall se ut, då använder jag mig av hoodiemallen här till vänster.
Det finns många arbetsbeskrivningar att använda sig av på youtube på hur man syr en hoodie. Innom en snar framtid kommer vi att spela in en film på hur man syr en hoodie. Vi lägger in filmen här till vänster när vi är klara med den.
Man kan utgå från ett gratis mönster från programmet sy, sy, sy på UR-play Ni hittar det här. Ni hittar måttlistan här, Jag tycker att denna hoodie är lite snäv i formen så jag har därför ökat vidden lite på den för att få den rymligare. Den här hoodien är en hoodie med raglanärm.
Vill man istället ha en hoodie med isydd ärm kan man hitta mönster här (hoodien är lite kort så förlängt fram- och bakstycke)
Jag låter eleverna visa sin inspiration till sin hoodie genom att skapa ett kollage med bilder. Kolleget kan eleverna tillverka i powerpoint, presentation (google) eller i gratis appen picCollage. Det finns en massa andra gratis appar och hemsidor man kan använda sig av.
När eleverna gjort kollaget, och har sin skiss färdig, brukar jag låta eleverna sätta sig två och två och sälja in sin deisign och förklara sin inspiration.
På så sätt kan eleverna ge varandra feedback och de kan utveckla sina idéer.
När eleverna dokumenterar sin arbetsprocess för att analysera och värdera arbetsprocesser och resultat, med hjälp av slöjdspecifika begrepp, låter jag eleverna göra detta på valfritt sätt. På så sätt diffrensierar jag uppgiften så eleverna väljer det sätt som passar dem bäst. Jag brukar visa att man kan skriva ner sin process i ett dokument som man lägger bilder i, minst en bild per inlägg. De kan göra en presentation eller film. Då använder sig eleverna av powerpoint eller presentation (google) och filmen spelar vi in i Imove. Alternativt så kan eleverna spela in sig själv när de pratar in in arbetsprocess och på så sätt kan de visa upp verktyg, material och moment de behandlat.
Tänk på att alla elever inte visar sina kunskaper på bästa sätt genom att bara skriva ner i text.
Vinyltrycket till elevernas hoodie skapar vi i Silhouette Studio och printar ut trycken med silhouette Cameo. Här hittar du olika instruktionsfilmer på hur man arbetar i Silhouette Studio:
Kunskapskrav | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och delvis egna initiativ. |
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ. |
Formge och.. | I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision. |
Välja och.. | Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. |
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. |
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial |
Välja och.. | Dessutom kan eleven pröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. |
Dessutom kan eleven pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. |
Dessutom kan eleven systematiskt pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. |
Välja och.. | Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. |
Analysera och.. | Eleven kan ge enkla omdömen om arbetsprocessen med viss användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet. |
Eleven kan ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen med relativt god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet. |
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen med god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet. |