- Snabbfakta
- Min hoodie
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Klädsömnad
- Förmåga
- Analysera och.., Formge och.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Utveckla idéer.., Pröva och ompröva.., Välja handlingsalternativ.., Ge omdömen
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser, Slöjdens uttrycksformer
- Tid
- en termin
- Material
- Sweatshirttyger och muddtyger
- Uppgift
Eleverna kommer att få insyn i hur man tillverkar ett klädesplagg - en hoodie. Eleverna tränar på att följa en arbetsbeskrivning samt att analysera kring sin egen arbetsprocess. Eleverna kommer även att få insyn i hoodiens historia och träna på hur man syr olika moment på symaskin för att framställa en hoodie.
- Förberedelser
När det gäller materialet som eleverna använder till hoodien brukar jag köpa tyget som heter Munken från Swelogent till elevernas hoodies, det brukar gå åt ca 1,5 - 2m tyg till en hoodie + en liten bit muddtyg i nederkanten och i ärmen.
För att göra vinyltryck använder jag mig av en Silhouette Cameo och jag köper textilcinyl på DLRS.



- Elevuppgift
- Min hoodie
Du kommer att få lära dig:
- Kunskap i hur man syr i stickade tyger med symaskin
- Kunskap i vad man skall tänka på när man syr kläder
- Följa arbetsbeskrivningar
- Lite ommönsterkonstruktion
- Om modehistoria - hoodien
- Nya begrepp och slöjdord som rör klädsömnad
- Vad vinyltryck är och hur man gör
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg, redskap och maskiner i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du bidrar till att föreslå handlingsalternativ så att arbetet går framåt.
- Hur utvecklande omdömen du kan ge om din arbetsinsats.
- Hur väl du kan bidra till att utveckla idéer.
- Hur väl och engagerat du prövar dig fram till ett tillfredsställande resultat.
Uppgift:
Din uppgift blir att formge en hoodie och framställa den genom att följer en arbetsbeskrivning.
Du ska i ett kollage visa din inspiration och vilka val du gjort av material och utseende.
Du skall reflektera över din arbetsprocess och dokumentera ditt arbete längs vägen.
På din hoodie skall du även forme ett vinyltryck som vi kommer trycka Här ska du koppla trycket till din inspiration.



Undervisningsstöd: Min hoodie
Förmågor att utveckla
- formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
- välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter,
- analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp.
Centralt innehåll i årskurs 7-9
- Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Utvecklade former av hantverkstekniker, till exempel gjutning, vävning och svarvning. Begrepp som används i samband med dessa.
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, såväl med som utan digitala verktyg. Hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Dokumentation i ord och bild av arbetsprocessen och resultatet, såväl med som utan digitala verktyg.
- Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former.
- Mode och trender, vad dessa uttryck signalerar och hur de påverkar individen.
När jag startar upp min uppgift med eleverna brukar jag använda mig av den här prezin.
Har eleverna inte tillgång till egna datorer så visar jag de här två filmklippen (en youtube och ett klipp från sy sy sy på hoodiens historia, 13.56 min in i avsnittet) och låter eleverna planera upp hur deras hoodie skall se ut, då använder jag mig av hoodiemallen här till vänster.
Det finns många arbetsbeskrivningar att använda sig av på youtube på hur man syr en hoodie. Innom en snar framtid kommer vi att spela in en film på hur man syr en hoodie. Vi lägger in filmen här till vänster när vi är klara med den.
Man kan utgå från ett gratis mönster från programmet sy, sy, sy på UR-play Ni hittar det här. Ni hittar måttlistan här, Jag tycker att denna hoodie är lite snäv i formen så jag har därför ökat vidden lite på den för att få den rymligare. Den här hoodien är en hoodie med raglanärm.
Vill man istället ha en hoodie med isydd ärm kan man hitta mönster här (hoodien är lite kort så förlängt fram- och bakstycke)
Jag låter eleverna visa sin inspiration till sin hoodie genom att skapa ett kollage med bilder. Kolleget kan eleverna tillverka i powerpoint, presentation (google) eller i gratis appen picCollage. Det finns en massa andra gratis appar och hemsidor man kan använda sig av.
När eleverna gjort kollaget, och har sin skiss färdig, brukar jag låta eleverna sätta sig två och två och sälja in sin deisign och förklara sin inspiration.
På så sätt kan eleverna ge varandra feedback och de kan utveckla sina idéer.
När eleverna dokumenterar sin arbetsprocess för att analysera och värdera arbetsprocesser och resultat, med hjälp av slöjdspecifika begrepp, låter jag eleverna göra detta på valfritt sätt. På så sätt diffrensierar jag uppgiften så eleverna väljer det sätt som passar dem bäst. Jag brukar visa att man kan skriva ner sin process i ett dokument som man lägger bilder i, minst en bild per inlägg. De kan göra en presentation eller film. Då använder sig eleverna av powerpoint eller presentation (google) och filmen spelar vi in i Imove. Alternativt så kan eleverna spela in sig själv när de pratar in in arbetsprocess och på så sätt kan de visa upp verktyg, material och moment de behandlat.
Tänk på att alla elever inte visar sina kunskaper på bästa sätt genom att bara skriva ner i text.
Vinyltrycket till elevernas hoodie skapar vi i Silhouette Studio och printar ut trycken med silhouette Cameo. Här hittar du olika instruktionsfilmer på hur man arbetar i Silhouette Studio:
Bedömningsmatris: Min hoodie
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och delvis egna initiativ.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ.
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Välja och.. |
Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial
och sådant som eleven själv har sökt upp.
|
Välja och.. |
Dessutom kan eleven pröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Dessutom kan eleven pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Dessutom kan eleven systematiskt pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om arbetsprocessen med viss användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen med relativt god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen med god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|