För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Eleven får välja en insekt där kroppen ska avbildas och formas i träslaget lind.
Övriga kroppsdelar som ben, tentakler och vingar t.ex. görs i metall, förslagsvis metalltråd och plåt.
Erbjud enheter där eleverna får söka efter lämpliga insekter på nätet.
Förbered genom att ha sågat upp olika tjocka och breda bitar av träslaget lind.
Ha till hands vassa knivar och bildhuggarjärn.
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Du ska tillverka en insekt eller annat småkryp genom att forma en kropp av lind
och övriga kroppsdelar (vingar/tentakler/ känselspröt/ögon/klor/ben) i metall.
Du ska använda dig av några olika områden och tekniker som listas nedan.
Kroppsstorlek är valfri men lämpligt kan vara en A 5 yta.
Skissa först upp på ett papper vad du ska avbilda.
Trä: Lind
Tekniker: Metaller:
Täljning Bockning
Bildhuggning Lödning
Urgröpning Trådslöjdsteknik
Ev. målning Nitning
Dekorering (tremblering, ritsning, prägling t.ex.)
Förmågor att utveckla
Centralt innehåll i årskurs 7-9
I uppgiften sattes inte en storleksgräns på insekten men den bör varken vara för stor eller liten.
Låt eleverna leta efter lämplig insekt som de därefter får skissa fram på papper.
Jag hade förberett med att såga upp ett antal lämpliga klossar i lindträ. Dessa var både avlånga, korta, tjockare och platta, allt för att eleven snabbt skulle kunna välja en bit och komma i gång. Fanns inte lämplig bit så sågade jag snabbt fram en sådan.
Efter att kroppen hade ritats upp på klossen sågade jag på bandsågen ut konturen. (bild 1)
Därefter formades t.ex. kroppen med bildhuggarjärn. (bild 2) Glöm ej skyddsplatta! Alt. med rasp eller fil.
bild 1.
bild 2
Eleven valde själv vilken yta kroppen skulle ha, finputsad eller med struktur som efter bildhuggningen.
Erbjud och visa hur man kan arbeta med metallområdet. Hur man löder, böjer tråd, ev. smider, bockar och dekorerar i plåt.
Filmstöd till detta kan du hitta på portalen.
Försök få eleven att efterlikna originalet så mycket som möjligt. Kanske måste metalltråden till ben bearbetas så att de inte är jämntjocka? Hur gör man då? Vi använde en kulhammare och mot ett städ bearbetades benen.
Ställ frågan: "Hur kan man sammanfoga metalldelarna med träkroppen?" Låt dem komma med förslag och du får ett bättre underlag för att bedöma kunskapskravet där eleven kan välja och formulera handlingsalternativ som leder framåt.
Vidare gäller det bara att få eleverna att hinna måla insekterna vilket gör en enorm skillnad i slutresultatet och den efterföljande utställningen. Mycket uppskattat!
Kunskapskrav | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och delvis egna initiativ. |
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ. |
Formge och.. | I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision. |
Välja och.. | Dessutom kan eleven pröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. |
Dessutom kan eleven pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. |
Dessutom kan eleven systematiskt pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. |
Välja och.. | Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. |
Analysera och.. | Eleven kan ge enkla omdömen om arbetsprocessen med viss användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet. |
Eleven kan ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen med relativt god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet. |
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen med god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet. |