För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Eleverna arbetar med hela slöjdprocessen från idé till färdiga smycken. De arbetar i valfritt material och med valfria tekniker.
De skall göra en minikollektion på minst tre smycken utifrån ett tema.
När det gäller inköp av material så kan du som lärare begränsa eleverna med det material du köper in. Du kan välja material och tekniker som du känner dig bekväm i. När vi gör detta projekt arbetar vi med en klass (20-24 elever) i två klassrum med båda slöjdlärarna.
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgiftsbeskrivning
Ni skall formge och framställa en kollektion på tre smycken med en tydlig röd tråd som ni hittar inspiration ifrån i ett tema.
Ni väljer själv vilka tekniker och material ni vill arbeta med men vi ser gärna att ni varierar era val av tekniker och material.
Ni redovisar var ni fått er inspiration ifrån genom en moodboard.
Ni lämnar in skisser på samtliga smycken.
Ni gör en arbetsplanering över ert arbete så ni kan hålla er deadline.
Ni lämnar in er kollektion på 3 smycken.
Ni redovisar skriftligt, genom en inlämning om er arbetsprocess, samt förklarar er tolkning utifrån er inspiration.
Detta vill vi att ni lämnar in så vi kan bedöma er:
Förmågor:
Centralt innehåll:
Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former.
Planeringsstöd för hela projektet.
v. 1 |
Uppstart – genomgång av pedagogisk planering Leta efter inspiration till smyckena |
v. 2 |
Genomgång – Moodboard |
v. 3 |
|
v. 4 |
Genomgång olika material Moodboard och skiss + val av teknik och material Kamratrespons skiss och collage (sista 20 min) |
v. 5 |
Lämna in moodboard och skiss |
v. 6 |
|
v. 7 |
|
v. 8 |
|
v. 8 |
Självutvärdering |
v. 10 |
Mitt- i - terminen- samtal |
v. 11 |
|
v. 12 |
Introducera inlämningen – resonera om sin tolkning! |
v. 13 |
|
v. 14 |
|
v. 15 |
Allt färdig! Utställning? |
v.16 |
Utvärdering |
Kunskapskrav | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och delvis egna initiativ. |
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ. |
Formge och.. | I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision. |
Välja och.. | Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val. |
Välja och.. | Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. |
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. |
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial |
Välja och.. | Dessutom kan eleven pröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. |
Dessutom kan eleven pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. |
Dessutom kan eleven systematiskt pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. |
Välja och.. | Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. |
Tolka slöjdföremåls.. | Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då enkla resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer. |
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då utvecklade resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer. |
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då välutvecklade resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer. |