- Snabbfakta
- Att smycka sig
- Kategori
- Samverkan
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Öppen uppgift
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över.., Välja och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Utifrån syftet.., Utveckla idéer.., Pröva och ompröva.., Välja handlingsalternativ.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser, Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- ca. 16 v.
- Material
- Metall, trä, plexiglas, trä, ull, pärlor, läder mm.
- Uppgift
Eleverna arbetar med hela slöjdprocessen från idé till färdiga smycken. De arbetar i valfritt material och med valfria tekniker.
De skall göra en minikollektion på minst tre smycken utifrån ett tema.
- Förberedelser
När det gäller inköp av material så kan du som lärare begränsa eleverna med det material du köper in. Du kan välja material och tekniker som du känner dig bekväm i. När vi gör detta projekt arbetar vi med en klass (20-24 elever) i två klassrum med båda slöjdlärarna.
- Elevuppgift
- Att smycka sig
Du får lära dig:
- Nya hantverkstekniker i metall
- Nya hantverkstekniker i läder
- Hur man tänker när man arbetar med en kollektion
- Hur du redovisar din ínspiration med bilder i en moodboard
- Arbeta med olika material
- Begrepp och ord i slöjden
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du kan utveckla idéer utifrån inspirationskällor
- Hur väl du prövar och omprövar dig fram till ett tillfredsställande resultat.
- Hur väl du bidrar till att arbetsprocessen går framåt.
- Hur väl du kan, utifrån syftet med slöjdarbetet, välja tillvägagångssätt och motivera dina val
- Hur väl du kan resonera om arbetsprocessen, resultatet, kvaliteten, uttrycket och miljön.
Uppgiftsbeskrivning
Ni skall formge och framställa en kollektion på tre smycken med en tydlig röd tråd som ni hittar inspiration ifrån i ett tema.
Ni väljer själv vilka tekniker och material ni vill arbeta med men vi ser gärna att ni varierar era val av tekniker och material.
Ni redovisar var ni fått er inspiration ifrån genom en moodboard.
Ni lämnar in skisser på samtliga smycken.
Ni gör en arbetsplanering över ert arbete så ni kan hålla er deadline.
Ni lämnar in er kollektion på 3 smycken.
Ni redovisar skriftligt, genom en inlämning om er arbetsprocess, samt förklarar er tolkning utifrån er inspiration.
Detta vill vi att ni lämnar in så vi kan bedöma er:
- Er moodboard – bilder på er inspiration
- Skisser på alla smycken
- Arbetsplanering
- Era tre smycken i form av alster
- Muntlig redovisning i liten grupp
Undervisningsstöd: Att smycka sig
Förmågor:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
- Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Centralt innehåll:
- Metall, textil, trä och andra material. Materialens kombinationsmöjligheter med varandra.
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Utvecklade former av hantverkstekniker och begrepp som används i samband med dessa.
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, skapade såväl med som utan digitala verktyg.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning samt reflektion över arbetsprocessen och resultatet. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Undersökande av olika material och hantverkstekniker utifrån deras kombinations- och konstruktionsmöjligheter.
- Hur färg, form och material kan kombineras för att skapa personliga uttryck i egna slöjdföremål.
Planeringsstöd för hela projektet.
v. 1
|
Uppstart – genomgång av pedagogisk planering
– hur har det sett ut genom historien med att smycka sig?
- hur ser det ut i olika kulturer?
Leta efter inspiration till smyckena
|
v. 2
|
Genomgång – Moodboard
Skissa
|
v. 3
|
|
v. 4
|
Genomgång olika material
Moodboard och skiss + val av teknik och material
Kamratrespons skiss och collage (sista 20 min)
|
v. 5
|
Lämna in moodboard och skiss
|
v. 6
|
|
v. 7
|
|
v. 8
|
|
v. 8
|
Självutvärdering
|
v. 10
|
Mitt- i - terminen- samtal
|
v. 11
|
|
v. 12
|
Introducera inlämningen – resonera över arbetsprocessen, resultatet, kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
v. 13
|
|
v. 14
|
|
v. 15
|
Allt färdig! Utställning?
|
v.16
|
Utvärdering
|
Bedömningsmatris: Att smycka sig
Formge och.. |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett delvis genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett väl genomarbetat sätt
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Välja och.. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett i huvudsak fungerande tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett fungerande tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett väl fungerande tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val.
|
Välja och.. |
Eleven utvecklar i viss utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i relativt stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Välja och.. |
Eleven prövar hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Eleven prövar och omprövar hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Eleven prövar och omprövar systematiskt hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Reflektera över.. |
Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|