- Snabbfakta
- Min medalj
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- Individuella uppgifter
- Område
- Handsömnad
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över.., Välja och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Utifrån syftet.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca 1-3 v.
- Material
- Filttyg, pärlor, knappar, bomullsgarn mm.
- Uppgift
Eleverna skall sy en medalj med hjälp av filttyg, pärlor och band. Eleverna tränar på olika broderistygn.
Efter arbetets slut skriver eleverna en slöjdrapport, i bifogat dokument, där de redogör för sina materialval,
arbetsprocess, sin arbetsinsats och hur den påverkade kvalitén.
- Förberedelser
Inget speciellt!
- Elevuppgift
- Min medalj
Du får lära dig:
- Att rita en utförlig skiss
- Olika broderistygn
- Olika slöjdspecifika ord
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur väl du kan, utifrån syftet med slöjdarbetet, välja tillvägagångssätt
- Hur väl du kan beskriva arbetsprocessen och dess påverkan på kvaliteten.
Uppgift:
Er uppgift är att formge och framställa en medalj med hjälp av olika filttyger, pärlor,band och en säkerhetsnål.
Ni skall först rita en skiss där ni redogör för vilka material och broderistygn ni skall använda er av.
Efter arbetet skriver ni en slöjdrapport där ni redogör för er arbetsprocess.
Undervisningsstöd: Min medalj
Förmågor att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
Centralt innehåll årskurs 4-6
- Enkla former av hantverkstekniker och begrepp som används i samband med dessa.
- Skisser, mönster och arbetsbeskrivningar, hur de kan förstås och följas.
Material:
Filttyg
Säkerhetsnål (sys fast för hand på baksidan)
Pärlor, paljetter
Band
Bedömningsmatris: Min medalj
Formge och.. |
Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Välja och.. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon idé väljer eleven ett i huvudsak fungerande tillvägagångssätt.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon idé väljer eleven ett fungerande tillvägagångssätt.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon idé väljer eleven ett väl fungerande tillvägagångssätt.
|
Reflektera över.. |
Eleven beskriver på ett enkelt sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett välutvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|