För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Eleverna skall sy en medalj med hjälp av filttyg, pärlor och band. Eleverna tränar på olika broderistygn.
Efter arbetets slut skriver eleverna en slöjdrapport, i bifogat dokument, där de redogör för sina materialval,
arbetsprocess, sin arbetsinsats och hur den påverkade kvalitén.
Inget speciellt!
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Er uppgift är att formge och framställa en medalj med hjälp av olika filttyger, pärlor,band och en säkerhetsnål.
Ni skall först rita en skiss där ni redogör för vilka material och broderistygn ni skall använda er av.
Efter arbetet skriver ni en slöjdrapport där ni redogör för er arbetsprocess.
Förmågor att utveckla
Centralt innehåll årskurs 4-6
Material:
Filttyg
Säkerhetsnål (sys fast för hand på baksidan)
Pärlor, paljetter
Band
Betygskriterier | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Välja och.. | Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon idé väljer eleven ett i huvudsak fungerande tillvägagångssätt. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon idé väljer eleven ett fungerande tillvägagångssätt. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon idé väljer eleven ett väl fungerande tillvägagångssätt. |
Reflektera över.. | Eleven beskriver på ett enkelt sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |
Eleven beskriver på ett välutvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |