- Snabbfakta
- Min medalj
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- Individuella uppgifter
- Område
- Handsömnad
- Förmåga
- Analysera och.., Formge och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Ge omdömen
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca 1-3 v.
- Material
- Filttyg, pärlor, knappar, bomullsgarn mm.
- Uppgift
Eleverna skall sy en medalj med hjälp av filttyg, pärlor och band. Eleverna tränar på olika broderistygn.
Efter arbetets slut skriver eleverna en slöjdrapport, i bifogat dokument, där de redogör för sina materialval,
arbetsprocess, sin arbetsinsats och hur den påverkade kvalitén.
- Förberedelser
Inget speciellt!

- Elevuppgift
- Min medalj
Du får lära dig:
- Att rita en utförlig skiss
- Olika broderistygn
- Olika slöjdspecifika ord
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur väl du kan välja och motivera dina olika val genom arbetsprocessen.
Ta hänsyn till någon miljöaspekt.
- Hur utvecklande omdömen du kan ge om din arbetsinsats.
Uppgift:
Er uppgift är att formge och framställa en medalj med hjälp av olika filttyger, pärlor,band och en säkerhetsnål.
Ni skall först rita en skiss där ni redogör för vilka material och broderistygn ni skall använda er av.
Efter arbetet skriver ni en slöjdrapport där ni redogör för er arbetsprocess.
Undervisningsstöd: Min medalj
Förmågor att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
- Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets - och miljöaspekter,
Centralt innehåll årskurs 4-6
- Några former av hantverkstekniker, till exempel virkning och urholkning. Begrepp som används i samband med de olika teknikerna.
- Två-och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar och hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
- Dokumentation av arbetsprocessen i ord och bild, till exempel i en loggbok
Material:
Filttyg
Säkerhetsnål (sys fast för hand på baksidan)
Pärlor, paljetter
Band
Bedömningsmatris: Min medalj
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|