- Snabbfakta
- Formge en T-shirts kollektion
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Öppen uppgift
- Förmåga
- Tolka slöjdföremåls.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Utveckla idéer.., Tolka uttryck
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens uttrycksformer
- Tid
- 2-3 v.
- Material
- Papper, penna, färgpennor, surfplattor
- Uppgift
Uppgiften går ut på att eleverna skall designa en kollektion av tre T-shirtar.
Kollektionen skall vara inspirerad av något som de tycker om att göra eller ligger dem varmt om hjärtat.
På varje T-shirt skall det finnas en symbol.
Efter att eleverna designat sina tre T-shirtar skall de skriva ner sina tankar bakom sin inspiration.
- Förberedelser
Har man inte pratat om symboler eller färglära tycker jag att man skall ha genomgång om detta innan man ger uppgiften till eleverna.
Ni hittar här till vänster ett bildspel om symboler.
Bra är att ha tillgång till surfplattor så eleverna kan hitta inspirationsbilder på samt spela in sin tolkning muntligt om de vill de.
- Elevuppgift
- Formge en T-shirts kollektion
Du kommer att få lära dig:
- Att designa/formge efter ett tema
- Färglära
- Om symboler
- Att sätta ord på din tanke till sin design/formgivning
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du kan bidra till att utveckla idéer.
- Hur väl du kan tolka ett slöjdföremåls uttryck och resonera kring detta.
Uppgift:
Er uppgift är att ni skall designa en kollektion av tre T-shirtar.
Kollektionen skall vara inspirerad av något som ni tycker om att göra eller ligger er varmt om hjärtat.
Innan ni sätter igång att designa vill jag att ni hämtar 5 bilder från nätet eller tidningar som symboliserar er inspiration.
På varje T-shirt skall det finnas en symbol. Vilken symbol ,hur stor den är eller hur ni väljer att placerar symbolen är upp till er.
Efter att ni designat tre T-shirts vill jag att ni sätter er ner och skriver ner era tankar bakom er design.
Lycka till!
Undervisningsstöd: Formge en T-shirts kollektion
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
- Tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.
Centralt innehåll för årskurs 4-6:
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, såväl med som utan digitala verktyg. Hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
- Hur olika kombinationer av färg, form och material påverkar slöjdföremåls estetiska uttryck.
- Hur symboler och färger används inom barn-och ungdomskulturer och vad de signalerar.
Denna uppgift är bra att göra som en vikarieuppgift eller en bedömningsuppgift.
Jag personligen tycker att man får en djupare förklaring av elevernas tolkning samt kopplingar om man låter de spela in sina svar på en surfplatta istället för att skriva dem.
Glöm inte att ha genomgång av symboler, färglära, skissteknik innan arbetsområdets början!
Bedömningsmatris: Formge en T-shirts kollektion
Välja och.. |
Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial
och sådant som eleven själv har sökt upp.
|
Tolka slöjdföremåls.. |
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då enkla resonemang om symboler, färg, form och material.
|
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då utvecklade resonemang om symboler, färg, form och material.
|
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då välutvecklade resonemang om symboler, färg, form och material.
|