- Snabbfakta
- Tolka ett konstverk
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Öppen uppgift
- Förmåga
- Formge och.., Tolka slöjdföremåls.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Utveckla idéer.., Pröva och ompröva.., Välja handlingsalternativ.., Tolka uttryck
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser, Slöjdens uttrycksformer
- Tid
- ca 8-10 v.
- Material
- Tyg, garn, textilfärg mm.
- Uppgift
Detta är en perfekt uppgift för eleverna när de ska arbeta med förmågan att tolka.
Eleverna skall välja ett känt konstverk som de skall inspireras av och göra om efter er egen tolkning.
De skall använda sig av teknikerna broderi, applikation, textilt tryck, lappteknik mm.
Slöjdföremålet skall bli en 2D bild som kan ramas in eller göras till en kudde, dyna eller något annat textilt föremål.
- Förberedelser
Om ni inte tidigar haft genomgång på följande tekniker är det en bra ide om ni har det i början av arbetet:
- Application
- Lappteknik
- Olika broderistygn
- Textilt tryck med schablon
- Elevuppgift
- Tolka ett konstverk
Du kommer att få lära dig:
- Olika hantverkstekniker
- Sätta ord på din tolkning och val av inspirationsbild
- Olika textila konstnärer
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur väl du kan bidra till att utveckla idéer.
- Hur väl och engagerat du prövar dig fram till ett tillfredsställande resultat.
- Hur väl du bidrar till att föreslå handlingsalternativ så att arbetet går framåt.
- Hur väl du kan tolka ett slöjdföremåls uttryck och resonera kring detta.
Uppgift:
Ni skall få välja ett känt konstverk som ni skall inspireras av och göra om efter er egen tolkning.
Ni får använda er av tekniker som broderi, applikation, textilt tryck, lappteknik mm.
Det skall bli en 2D bild som kan ramas in eller göras till en kudde, dyna eller något annat textilt föremål.
Efter genomfört arbete skall ni skriva en slöjdrapport där ni beskriver inspirationen och er tolkning samt utvärderat ert arbete.
Detta vill jag ha in:
- En skiss
- En bild på ert val av konstverk
- En rapport där ni beskriver er inspiration och tolkning.
- Ert färdiga slöjdföremål
Undervisningsstöd: Tolka ett konstverk
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker.
- Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter.
- Att tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.
Centralt innehåll för årskurs 7-9:
- Utvecklade former av hantverkstekniker, till exempel gjutning, vävning och svarvning. Begrepp som används i samband med dessa.
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, såväl med som utan digitala verktyg och hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Dokumentation i ord och bild av arbetsprocessen och resultatet, såväl med som utan digitala verktyg.
- Arkitektur, konst och design som inspirationskällor och förebilder vid bearbetning av egna idéer.
- Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former.
Efter genomfört arbete skall eleverna skriva en slöjdrapport där de beskriver inspirationen och sin tolkning
samt utvärderat sitt arbete. I bif. dokument finns vissa frågeställningar där eleverna kan utgå ifrån.
Lektionsplanering
v.1
|
Uppstart – genomgång av pedagogisk planering, uppgift och kunskapskrav
Skissa - val av konstverk
|
v.2
|
Skiss klar – kamratrespons
Genomgång av olika textila tekniker
|
v.3
|
|
v.4
|
|
v.5
|
|
v.6
|
|
v.7
|
|
v.8
|
|
v.9
|
Slöjdrapport
|
Tips på filmsnuttar:
Textil konst på Liljevals
Ian Barry - jeanskonstnär
Maria Adlercreutz
Jag visar den här film för att eleverna skall få en förståelse för vad det innebär att resonera kring något. Efter filmen ger jag tre förslag på olika resonemang i ett slöjdperspektiv på en E, C och A nivå.
Bedömningsmatris: Tolka ett konstverk
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och delvis egna initiativ.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ.
|
Välja och.. |
Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial
och sådant som eleven själv har sökt upp.
|
Välja och.. |
Dessutom kan eleven pröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Dessutom kan eleven pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Dessutom kan eleven systematiskt pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Tolka slöjdföremåls.. |
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då enkla resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer.
|
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då utvecklade resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer.
|
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då välutvecklade resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer.
|