För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Detta är en perfekt uppgift för eleverna när de ska arbeta med förmågan att tolka.
Eleverna skall välja ett känt konstverk som de skall inspireras av och göra om efter er egen tolkning.
De skall använda sig av teknikerna broderi, applikation, textilt tryck, lappteknik mm.
Slöjdföremålet skall bli en 2D bild som kan ramas in eller göras till en kudde, dyna eller något annat textilt föremål.
Om ni inte tidigar haft genomgång på följande tekniker är det en bra ide om ni har det i början av arbetet:
Du kommer att få lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Ni skall få välja ett känt konstverk som ni skall inspireras av och göra om efter er egen tolkning.
Ni får använda er av tekniker som broderi, applikation, textilt tryck, lappteknik mm.
Det skall bli en 2D bild som kan ramas in eller göras till en kudde, dyna eller något annat textilt föremål.
Efter genomfört arbete skall ni skriva en slöjdrapport där ni beskriver inspirationen och er tolkning samt utvärderat ert arbete.
Detta vill jag ha in:
Förmågor att utveckla:
Centralt innehåll för årskurs 7-9:
Efter genomfört arbete skall eleverna skriva en slöjdrapport där de beskriver inspirationen och sin tolkning
samt utvärderat sitt arbete. I bif. dokument finns vissa frågeställningar där eleverna kan utgå ifrån.
Lektionsplanering
v.1 |
Uppstart – genomgång av pedagogisk planering, uppgift och kunskapskrav Skissa - val av konstverk |
v.2 |
Skiss klar – kamratrespons Genomgång av olika textila tekniker |
v.3 |
|
v.4 |
|
v.5 |
|
v.6 |
|
v.7 |
|
v.8 |
|
v.9 |
Slöjdrapport |
Tips på filmsnuttar:
Textil konst på Liljevals
Ian Barry - jeanskonstnär
Maria Adlercreutz
Jag visar den här film för att eleverna skall få en förståelse för vad det innebär att resonera kring något. Efter filmen ger jag tre förslag på olika resonemang i ett slöjdperspektiv på en E, C och A nivå.
Kunskapskrav | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och delvis egna initiativ. |
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ. |
Välja och.. | Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. |
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. |
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial |
Välja och.. | Dessutom kan eleven pröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. |
Dessutom kan eleven pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. |
Dessutom kan eleven systematiskt pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. |
Välja och.. | Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. |
Tolka slöjdföremåls.. | Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då enkla resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer. |
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då utvecklade resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer. |
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då välutvecklade resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer. |