- Snabbfakta
- Tolka ett område
- Kategori
- Trä
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Trä och metall
- Förmåga
- Formge och.., Tolka slöjdföremåls..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Tolka uttryck
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens uttrycksformer, Slöjden i samhället
- Tid
- ca 4 v
- Material
- Träfiberplatta (t.ex.masonit) återvinningsspill
- Uppgift
Eleven får välja ett område (se undervisningsstöd) och tolka detta genom olika illustrationer på en träplatta.
Man använder sig helst av spillbitar i "skräplådorna". Slutligen för eleven enklare resonemang om sin tolkning.
Det kan man göra muntligt eller i skrift.
- Förberedelser
Förbered med en träfiberplatta var och diskutera runt begreppet tolka. (se undervisningsstöd)
Se till att ha spillbitar från olika materiallådor att arbeta med.
På bilderna nedan syns områdena glädje, vänskap, sommar, vänskap, läskigt och höst.
- Elevuppgift
- Tolka ett område
Du får lära dig:
- Lite om återvinning och vad Hållbar utveckling är.
- Hur man kan tolka och vad det innebär.
- Hur man kan resonera på ett bra sätt
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur väl du kan tolka ett slöjdföremåls uttryck och resonera kring detta.
Uppgift:
1. Du ska få skapa en tavla med hjälp av spillbitar i olika material. Tavlan ska symbolisera ett område.
Du får inte skriva någon text, bokstav eller siffror på tavlan.
Du kan forma i metalltråd, trä, tyg, läder eller kanske plåt eller kombinera flera material.
Område kan du välja utifrån exemplen som din lärare presenterar.
2. Efter att tavlan är gjord ska du berätta om varför du tolkade ditt område på just det sättet?
Berätta om hur symboler, färg, form och material har påverkat tavlans utseende.
Nedan ser man exempel på hur områdena sommar och vänskap kan tolkas.

Undervisningsstöd: Tolka ett område
Förmågor att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker
- Tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck
Centralt innehåll i årskurs 4-6
- Metall, textil och trä. Materialens egenskaper, deras användningsområden och kombinationsmöjligheter med varandra och med andra material, till exempel nyproducerade och återanvända material.
- Hur material kan kombineras med digital teknik.Hur olika kombinationer av färg, form och material påverkar slöjdföremåls estetiska uttryck.
- Resurshushållning, till exempel genom reparationer och återanvändning av material.
Våra träplattor (masonit) var 220 x 160 mm till ytan.
Jag pratar om vad tolka innebär och att vi måste arbeta med denna förmåga. Jag berättar att det är utvecklande att man skaffar sig ett personligt och unikt uttryck. Annars skulle kanske alla prylar som skapas se likadana ut om man bara använde en tolkning eller ett uttryck.
Hur man kan använda former, ytor, och färger när man vill förstärka ett uttryck. Triangeln som i trafiken betyder fara. Blått brukar stå för kallt, rött för varmt och grönt för miljö eller rofyllt etc. Sandpapperyta kan symbolisera strand och bomull kanske område mysigt o.s.v.
Mina elever fick välja mellan följande uttryck men du kan givetvis lägga till eller dra ifrån: Läskigt, glatt, tråkigt, havet, rikedom, vänskap, höst, sommar, vår och vinter. Medvetet erbjöd jag inte området kärlek då erfarenheten brukar visa att alla då tillverkar ett hjärta.
Det ska ju vara områden där illustrationerna inte är lika givna.
När man vill fästa metalltråd eller plåtbitar på träplattan är ett mycket bra tips att pensla på ganska rikligt med lack. Placera metallföremålen i lacken så kommer de att fastna när det torkar. Bättre, snyggare, billigare och smidigare än t.ex. kontaktlim:)
Vill man lägga till ytterligare en utmaning i uppgiften så kan man be eleven skapa en egen unik symbol till det valda området. Kanske till och med instruktionen att pennan inte får lämna pappret och på så sätt blir symbolen "enklare" och man ritar inte så mycket detaljer. En bra symbol bör ju vara enkel och tydlig på samma gång. Visa gärna exempel som finns omkring oss som symbolen för peace, kvinna, man, olika bilmärken? etc.
Avslutningsvis ska arbetet resoneras kring och det kan man göra antingen muntligt eller med uppgiftens tillhörande frågeformulär.
Arbeta med Form, färger, yta. Hur kan man koppla en viss form till ett område? Ex. En hjärtform skulle kunna symbolisera kärlek eller en triangel = fara. (vägskylt) Blått kan upplevas kallt och grönt ger lugn och ro kanske?
Bedömningsmatris: Tolka ett område
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Tolka slöjdföremåls.. |
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då enkla resonemang om symboler, färg, form och material.
|
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då utvecklade resonemang om symboler, färg, form och material.
|
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då välutvecklade resonemang om symboler, färg, form och material.
|