Tolka ett område

Upplagd av Per Bohm

  Skriv ut

Undervisningsstöd: Tolka ett område

Förmågor att utveckla

  • Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker
  • Tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck

 
  Centralt innehåll i årskurs 4-6

  • Metall, textil och trä. Materialens egenskaper, deras användningsområden och kombinationsmöjligheter med varandra och med andra material, till exempel nyproducerade och återanvända material.
  • Hur material kan kombineras med digital teknik.Hur olika kombinationer av färg, form och material påverkar slöjdföremåls estetiska uttryck.
  • Resurshushållning, till exempel genom reparationer och återanvändning av material. 


 Våra träplattor (masonit) var 220 x 160 mm till ytan.
 Jag pratar om vad tolka innebär och att vi måste arbeta med denna förmåga. Jag berättar att det är utvecklande att man skaffar sig ett personligt och unikt uttryck. Annars skulle kanske alla prylar som skapas se likadana ut om man bara använde en tolkning eller ett uttryck.
Hur man kan använda former, ytor, och färger när man vill förstärka ett uttryck. Triangeln som i trafiken betyder fara. Blått brukar stå för kallt, rött för varmt och grönt för miljö eller rofyllt etc. Sandpapperyta kan symbolisera strand och bomull kanske område mysigt o.s.v.

Mina elever fick välja mellan följande uttryck men du kan givetvis lägga till eller dra ifrån: Läskigt, glatt, tråkigt, havet, rikedom, vänskap, höst, sommar, vår och vinter. Medvetet erbjöd jag inte området kärlek då erfarenheten brukar visa att alla då tillverkar ett hjärta.
Det ska ju vara områden där illustrationerna inte är lika givna.
När man vill fästa metalltråd eller plåtbitar på träplattan är ett mycket bra tips att pensla på ganska rikligt med lack.  Placera metallföremålen i lacken så kommer de att fastna när det torkar. Bättre, snyggare, billigare och smidigare än t.ex. kontaktlim:)

Vill man lägga till ytterligare en utmaning i uppgiften så kan man be eleven skapa en egen unik symbol till det valda området. Kanske till och med instruktionen att pennan inte får lämna pappret och på så sätt blir symbolen "enklare" och man ritar inte så mycket detaljer. En bra symbol bör ju vara enkel och tydlig på samma gång. Visa gärna exempel som finns omkring oss som symbolen för peace, kvinna, man, olika bilmärken? etc.

Avslutningsvis ska arbetet resoneras kring och det kan man göra antingen muntligt eller med uppgiftens tillhörande frågeformulär. 
Arbeta med Form, färger, yta. Hur kan man koppla en viss form till ett område? Ex. En hjärtform skulle kunna symbolisera kärlek eller en triangel = fara. (vägskylt) Blått kan upplevas kallt och grönt ger lugn och ro kanske?