För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Eleven färgar (om man vill) laskremmar och flätar dessa till ett armband.
Man gör en egen låsning med mässingstråd.
Som lärare bör man ha gjort ett armband själv innan man instruerar.
Med stöd av ett idéblad kan du tillverka ett armband/Fotband av tre läderremmar
som du flätar. Du får också tillverka ett lås till armbandet genom att böja en mässingstråd.
För att kunna färga egna remmar måste man ha naturfärgade laskremmar. Häll upp färg i
en burk där man sedan kan doppa hela remmen som sedan torkar ganska snabbt.
Man bör träna ett par gånger på att göra ett eget lås av metalltråden. Det är lite knixigt!
Man får även mäta remmen runt handleden en bit in på flätningen så att låset hamnar rätt i längd.
Betygskriterier | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision. |
Reflektera över.. | Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön. |
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön. |
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön. |