För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Dela in eleverna i grupper om ca 3-4 st.
Be dem ta fram ett motiv som de vill arbeta utifrån. (se tips i undervisningsstöd)
Därefter delas motivet in i sektorer som ska klippas och filas till ett större collage.
Tillsammans kommer man sedan överens om vilka olika dekoreringar man vill tillföra collaget.
Dekorera: Se filmer i Övrigt stöd.
Plåtar i olika metaller 0,3 - 0,5 mm. Tjockare plåt blir svårt att klippa för yngre elever.
Se film/er om olika sätt att dekorera.
Tips: Ha en målarbok tillgänglig om eleverna inte själva hittar ett bra motiv. I målarböcker för barn
brukar det finnas lämpliga enklare bilder att kopiera.
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
I en grupp ska ni bestämma er för ett motiv.
Motivet delas upp i olika områden där varje område ska utgöras av en plåtbit.
Varje person tillverkar och dekorerar en eller flera bitar genom olika tekniker.
Följ gärna idébladet för lämplig arbetsgång.
Förmågor att utveckla
Centralt innehåll i årskurs 4 - 6
Den här uppgiften är utmärkt när man vill arbeta i grupp eller enskilt. Beroende på elevernas ålder så bör man ändå inte använda plåt tjockare än 0,5 mm.
Läraren kan ha förberett med att lägga fram valbara figurer eller former i lämpliga storlekar beroende på hur många det är i gruppen. Ett lämpligt område kan vara fjärilar då man kan vara 4 i en grupp som gör en vinge var. En vanlig målarbok för barn är utmärkt att hämta enkla och tydliga idéer ifrån.
Förslag på arbetsgång
Trälim fungerar fint men ska tavlan hänga ute i skolkorridorerna så vill man vara säker på att ingen petar ner bitarna. Då kan man efter limningen förborra ett par hål med ett litet borr i varje bit och därefter spika fast en liten spik med vackert spikhuvud!
Tips: Är tavlorna ganska små och spikade så går de även jättebra att använda som grytunderlägg!
Kunskapskrav | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Formge och.. | I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. |
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
Analysera och.. | Eleven kan ge enkla omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |
Eleven kan ge utvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |