Collage (plåt)

Upplagd av Pelle Bohm

  Skriv ut

Undervisningsstöd: Collage (plåt)

Förmågor att utveckla

  • Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker
  • Analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp

 Centralt innehåll i årskurs 4 - 6

  • Metall, textil och trä. Materialens egenskaper, deras användningsområden och kombinationsmöjligheter med varandra och med andra material, till exempel nyproducerade och återanvända material. Hur material kan kombineras med digital teknik.
  • Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
  • Dokumentation av arbetsprocessen i ord och bild, såväl med som utan digitala verktyg.

Den här uppgiften är utmärkt när man vill arbeta i grupp eller enskilt. Beroende på elevernas ålder så bör man ändå inte använda plåt tjockare än 0,5 mm.

Läraren kan ha förberett med att lägga fram valbara figurer eller former i lämpliga storlekar beroende på hur många det är i gruppen. Ett lämpligt område kan vara fjärilar då man kan vara 4 i en grupp som gör en vinge var. En vanlig målarbok för barn är utmärkt att hämta enkla och tydliga idéer ifrån.

Förslag på arbetsgång

  • Eleverna eller läraren tar fram ett lämpligt motiv som ritas på ett papper och sedan delas in i lagom stora områden. Var noga med att inte dela in i alltför många, spetsiga eller krångliga sektorer. (bitar)
  • Planera vilken metall, med sin speciella färg, som är lämpligast inom varje område. Skriv den tänkta metallen inom området och numrera sedan bitarna. (på så sätt vet man även vilket som är framsidan.)
  • Varje del lottas ut bland eleverna som limmar upp pappersbiten på den valda metallplåten. Använd tunt med trälim.
  • Därefter klipper eleven ut sin bit med plåtsax/guldsmedssax och filar efteråt ner till papperslinjen. Här är det viktigt att vara noggrann då alla bitar ska stämma överens i pusslet och eleverna bör kolla ofta.
  • Ta bort pappret med ljummet vatten (om det inte lossnar av sig själv).
    Glöm inte att markera först med spritpenna vilken sida som är baksida.
  • Man bör alltid slipa med smärgelduk alla kanter innan man med trälim och tvingman fäster varje bit i pusslet på valt bakstycke.
    Lägg inte lim ända ut i kanterna på plåtbiten då det kan pressas fram på sidorna vilket inte är så snyggt.
  • OBS! Dekorerar man vissa bitar med hammarslag så tänk på att biten blir större av slagen

    Trälim fungerar fint men ska tavlan hänga ute i skolkorridorerna så vill man vara säker på att ingen petar ner bitarna. Då kan man efter limningen förborra ett par hål med ett litet borr i varje bit och därefter spika fast en liten spik med vackert spikhuvud!

    Tips: Är tavlorna ganska små och spikade så går de även jättebra att använda som grytunderlägg!