- Snabbfakta
- Collage (plåt)
- Kategori
- Metall
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Plåtarbete
- Förmåga
- Analysera och.., Formge och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Ge omdömen
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- 5-6 v.
- Material
- Plåt 0,3 - 0,5 mm
- Uppgift
Dela in eleverna i grupper om ca 3-4 st.
Be dem ta fram ett motiv som de vill arbeta utifrån. (se tips i undervisningsstöd)
Därefter delas motivet in i sektorer som ska klippas och filas till ett större collage.
Tillsammans kommer man sedan överens om vilka olika dekoreringar man vill tillföra collaget.
Dekorera: Se filmer i Övrigt stöd.
- Förberedelser
Plåtar i olika metaller 0,3 - 0,5 mm. Tjockare plåt blir svårt att klippa för yngre elever.
Se film/er om olika sätt att dekorera.
Tips: Ha en målarbok tillgänglig om eleverna inte själva hittar ett bra motiv. I målarböcker för barn
brukar det finnas lämpliga enklare bilder att kopiera.

- Elevuppgift
- Collage (plåt)
Du får lära dig:
- Hur man gör en enklare skiss
- Lite om olika metaller som finns i plåtform
- Hur man kan klippa, fila och dekorera i plåt
- Hur man samarbetar i grupp
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg,
redskap och maskiner i ditt slöjdarbete.
- Hur utvecklande omdömen du kan ge om din arbetsinsats.
Uppgift:
I en grupp ska ni bestämma er för ett motiv.
Motivet delas upp i olika områden där varje område ska utgöras av en plåtbit.
Varje person tillverkar och dekorerar en eller flera bitar genom olika tekniker.
Följ gärna idébladet för lämplig arbetsgång.

Undervisningsstöd: Collage (plåt)
Förmågor att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker
- Analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp
Centralt innehåll i årskurs 4 - 6
- Metall, textil och trä. Materialens egenskaper, deras användningsområden och kombinationsmöjligheter med varandra och med andra material, till exempel nyproducerade och återanvända material. Hur material kan kombineras med digital teknik.
- Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Dokumentation av arbetsprocessen i ord och bild, såväl med som utan digitala verktyg.
Den här uppgiften är utmärkt när man vill arbeta i grupp eller enskilt. Beroende på elevernas ålder så bör man ändå inte använda plåt tjockare än 0,5 mm.
Läraren kan ha förberett med att lägga fram valbara figurer eller former i lämpliga storlekar beroende på hur många det är i gruppen. Ett lämpligt område kan vara fjärilar då man kan vara 4 i en grupp som gör en vinge var. En vanlig målarbok för barn är utmärkt att hämta enkla och tydliga idéer ifrån.
Förslag på arbetsgång
- Eleverna eller läraren tar fram ett lämpligt motiv som ritas på ett papper och sedan delas in i lagom stora områden. Var noga med att inte dela in i alltför många, spetsiga eller krångliga sektorer. (bitar)
- Planera vilken metall, med sin speciella färg, som är lämpligast inom varje område. Skriv den tänkta metallen inom området och numrera sedan bitarna. (på så sätt vet man även vilket som är framsidan.)
- Varje del lottas ut bland eleverna som limmar upp pappersbiten på den valda metallplåten. Använd tunt med trälim.
- Därefter klipper eleven ut sin bit med plåtsax/guldsmedssax och filar efteråt ner till papperslinjen. Här är det viktigt att vara noggrann då alla bitar ska stämma överens i pusslet och eleverna bör kolla ofta.
- Ta bort pappret med ljummet vatten (om det inte lossnar av sig själv).
Glöm inte att markera först med spritpenna vilken sida som är baksida.
- Man bör alltid slipa med smärgelduk alla kanter innan man med trälim och tvingman fäster varje bit i pusslet på valt bakstycke.
Lägg inte lim ända ut i kanterna på plåtbiten då det kan pressas fram på sidorna vilket inte är så snyggt.
- OBS! Dekorerar man vissa bitar med hammarslag så tänk på att biten blir större av slagen
Trälim fungerar fint men ska tavlan hänga ute i skolkorridorerna så vill man vara säker på att ingen petar ner bitarna. Då kan man efter limningen förborra ett par hål med ett litet borr i varje bit och därefter spika fast en liten spik med vackert spikhuvud!
Tips: Är tavlorna ganska små och spikade så går de även jättebra att använda som grytunderlägg!
Bedömningsmatris: Collage (plåt)
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Formge och.. |
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|