- Snabbfakta
- Gerillaslöjd - Våga stå på dig!
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Broderi
- Förmåga
- Formge och.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Utifrån syftet.., Utveckla idéer.., Välja handlingsalternativ..
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser, Slöjdens uttrycksformer, Slöjden i samhället
- Tid
- ca 9-10 v.
- Material
- Olika textila material
- Uppgift
I denna uppgift kommer eleverna få en inblick i vad gerillaslöjd är. Uppgiften går ut på att eleverna skall hitta något som de tycker är orättvis i vårt samhälle/värld och göra en utsmyckning på skolgården där man tydligt ser deras budskap.
Eleverna använder sig av tekniker broderi och handsydda applicationer, men väljer själv vilka stygn de skall sy med.
Eleverna skall dessutom sätta ord på sin idé och bakgrund till sin inspiration.

- Förberedelser
Bra är att man frågar sin rektor om det går bra att eleverna smyckar skolan med sina budskap.
Får man inte det skulle man kunna avsluta med en utställning i en korridor eller på skolans bibliotek etc.
Detta är en uppgift som man kan göra till ett ämnesövergripande projekt och samarbeta med ämnet Samhällskunskap
- Elevuppgift
- Gerillaslöjd - Våga stå på dig!
Du får lära dig:
- Om gerillaslöjd
- Olika broderistygn
- Vad man skall tänka på när man vill uttrycka sina åsikter med hantverk
- Att ge feedback till en kompis
- Att redovisa muntligt inför en grupp
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål
- Hur väl du kan välja och motivera dina olika val genom arbetsprocessen.
Ta hänsyn till kvalitet och miljöaspekter.
- Hur väl du kan bidra till att utveckla idéer.
- Hur väl du bidrar till att föreslå handlingsalternativ så att arbetet går framåt.
Uppgift:
I denna uppgift skall ni få en inblick i vad gerillaslöjd är. Uppgiften går ut på att ni skall hitta något som ni tycker är orättvis i vårt samhälle/värld och göra en utsmyckning på skolgården där man tydligt ser ert budskap utifrån orättvisan.
Ni skall använda er av tekniken broderi och handsydda applikationer. Ni kommer att få sätta ord på er idé och ert budskap.
I slutet av uppgiften skall ni redovisa inför gruppen om er process.
I uppgiften vill jag att ni skall lämna in:
- En skiss
- En text där ni beskriver er idé, ert budskap
- En vald plats på skolgården där ert budskap skall hänga
- Ert färdiga buskap
- En muntlig redovisning om er process (redovisningsfrågor finns att utgå ifrån)

Undervisningsstöd: Gerillaslöjd - Våga stå på dig!
Förmågor att utveckla
-
Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
-
Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets - och miljöaspekter,
-
Analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp,
Centralt innehåll årskurs 7-9
-
Slöjdens material, redskap och hantverkstekniker
-
Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
-
Utvecklade former av hantverkstekniker, till exempel gjutning, vävning och svarvning. Begrepp som används i samband med dessa.
-
Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, såväl med som utan digitala verktyg och hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
-
Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
-
Dokumentation i ord och bild av arbetsprocessen och resultatet, såväl med som utan digitala verktyg.
-
Arkitektur, konst och design som inspirationskällor och förebilder vid bearbetning av egna idéer.
-
Slöjd och hantverk i Sverige och andra länder som uttryck för etnisk och kulturell identitet.
Lektionsplanering
v.1
|
Uppstart
- Intro - bildspel
- Gå igenom uppgiften
- Skissa/Hitta idé
|
v.2
|
Genomgång
- Material och broderistygn
- Sätta ord på sin idé och sin inspiration
Fortsätt skissa
Läxa – Skiss och text med idé och inspiration lämnas in nästa vecka
|
v.3
|
Genomgång av olika tekniker utifrån elevernas val
Framställningen börjar
Lämna in – skiss och text med idén och inspiration
|
v.4
|
|
v.5
|
|
v.6
|
Kamratrespons på idén, inspiration och budskapet
|
v.7
|
|
v.8
|
|
v.9
|
|
v.10
|
Upphängning och redovisning
|
Sidor att hämta info från:
Kurbits - gerillaslöjd
Kurbits - craftivism
Kurbits - garngrafitti
Craftivism
Yarnbombinh - inspiration
Här kan ni se en blogg där eleverna skriver om sin arbetsprocess.
Bedömningsmatris: Gerillaslöjd - Våga stå på dig!
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och delvis egna initiativ.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ.
|
Välja och.. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val.
|
Välja och.. |
Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial
och sådant som eleven själv har sökt upp.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|