- Snabbfakta
- Glasögonfodral
- Kategori
- Trä
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- Individuella uppgifter
- Område
- Läder & skinn
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över..
- Betygskriterier
- Använda verktyg.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca 3 v.
- Material
- Skinn 1,5 - 2 mm tjockt, lintråd, kardborreband
- Uppgift
Med ett idéblad som stöd kan eleven tillverka ett glasögonfodral i skinn.
- Förberedelser
Grundläggande verktyg är lädersax, stygnsporre, nålar, lintråd (alt. laskrem med gaffelmejsel),
kardborreband, läderfärg och läderfett.
- Elevuppgift
- Glasögonfodral
Med ett idéblad som stöd får du tillverka ett glasögonfodral i skinn.
Försök bidra med egen form på "locket" och dekorationer på fodralet. Du kommer att behöva välja
om du vill laska eller sy med sadelmakarsöm? (se bild).
Undervisningsstöd: Glasögonfodral
Som inför alla uppgifter med läder och skinn kan man läsa in sig på några av de dokument som finns på portalen
om materiallära och hur man bemästrar olika tekniker inom området.
Skriv ut ett idéblad till eleven!
Bedömningsmatris: Glasögonfodral
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt och effektivt sätt.
|
Reflektera över.. |
Eleven beskriver på ett enkelt sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett välutvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|