- Snabbfakta
- Grytlapp och skärbräda (4-6)
- Kategori
- Samverkan
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Material & verktygslära
- Förmåga
- Analysera och.., Formge och.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Utifrån syftet.., Utveckla idéer.., Ge omdömen
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca 2 x 5 v.
- Material
- Bomullstyg och furuträ
- Uppgift
Eleven får formge en mindre skärbräda i furu med ett inslag av ett annat träslag. Till denna gör eleven en grytlapp i lappteknik som gärna ska kopplas samman med skärbrädans form. Ett exempel är att arbeta med enklare geometriska former och då gärna i sammarbete med matematikämnet.
Poängtera gärna att en del av materialet som används kommer från återbruk ifrån de olika slöjdsalarnas spillmaterial.
Då kommer man in på detta med återvinning vilken är en miljöfråga och bidrar till en hållbar utveckling.
Hållbar utveckling: https://www.skolverket.se/skolutveckling/larande/nt/grundskoleutbildning/biologi/vad-ar-hallbar-utveckling-1.205851
- Förberedelser
Prata geometri med matteläraren för att ta reda på elevens förkunskaper.
Furuträ, ett något mörkare träslag och tyg till lappämnen.

- Elevuppgift
- Grytlapp och skärbräda (4-6)
Du får lära dig:
- Skissa
- Limfog, limma
- Bearbeta och ytbehandla
- Om furu och ett annat träslag
- Om fiberriktning
- Sy på symaskinen
- Lappteknik, kombinera färger och materiallära
- Lösa en utmaning (t.ex. en upphängning)
- Samarbeta med ditt textilföremål. (form, färg/nyans,)
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur väl du kan välja och motivera dina olika val genom arbetsprocessen.
Ta hänsyn till någon miljöaspekt.
- Hur väl du kan bidra till att utveckla idéer.
- Hur utvecklande omdömen du kan ge om din arbetsinsats.
Uppgift:
Du ska få tillverka en grytlapp i lappteknik och en tillhörande skärbräda i furuträ.
Båda föremålen ska ha en geometrisk form som t.ex. en romb, triangel,kvadrat eller rektangel.
Vi ska undvika runda former då dessa är svårare att sy.
Utmaningar att tänka på:
- Föremålen ska ha en geometrisk form
- De ska vara av god kvalitet.
- Man bör tänka på att man ev. ska kunna hänga upp föremålen efter användning

Undervisningsstöd: Grytlapp och skärbräda (4-6)
Förmågor att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker
- Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter
Centralt innehåll i årskurs 4 - 6
- Metall, textil och trä. Materialens egenskaper, deras användningsområden och kombinationsmöjligheter med varandra och med andra material, till exempel nyproducerade och återanvända material. Hur material kan kombineras med digital teknik.
- Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Dokumentation i ord och bild av arbetsprocessen och resultatet, såväl med som utan digitala verktyg.
- Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former.
Vi startade arbetsområdet med att hela klassen satt och skissade fram olika geometriska former som de lärt sig i matematiken.
Vi berättade att i deras formgivning/uttryck av både grytlapp och skärbräda så skulle de utgå från dessa geometriska former och
gärna koppla samman dem i båda föremålen.
Vi pratade om att kunna använda sig av spilltyger och trälister från gamla trädgårdsmöbler till de olika föremålen.
På så sätt blir det återvinning vilket gynnar miljön via återvinningen.
Vi lade även till som en utmaning att man skulle kunna hänga upp föremålen på något sätt. Fundera på hur?
Vid första lektionen tillsammans bestämde oss för en arbetsgång liknande denna:
- Kom tillsammans överens om målet
- En första skiss
- Kamratvärdering - förändringsförslag från en kompis. Här kan varje elev få skriva ner en förändring på kompisens skiss som kan beaktas.
Det kan vara mindre känsligt att göra det om det är anonymt så man kan därför lotta ut skisserna som ska värderas.
- Bearbeta skissen utifrån ev. nya förslag
- Lärarfeedback - Vart är eleven på väg? - Hur långt har eleven kommit?
- Hur kommer eleven vidare mot målet? Läraren ger sin kommentar på den skiss eleven valt.
- Slutför skissen efter lärarens feedback
- (Bedöm)
Bedömningsmatris: Grytlapp och skärbräda (4-6)
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Välja och.. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon miljöaspekt väljer eleven tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon miljöaspekt väljer eleven tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon miljöaspekt väljer eleven tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val.
|
Välja och.. |
Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial
och sådant som eleven själv har sökt upp.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|