- Snabbfakta
- Grytlapp och skärbräda (7-9)
- Kategori
- Samverkan
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Öppen uppgift
- Förmåga
- Analysera och.., Formge och.., Tolka slöjdföremåls.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Utveckla idéer.., Välja handlingsalternativ.., Ge omdömen, Tolka uttryck
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser, Slöjdens uttrycksformer
- Tid
- En termin
- Material
- Valfria textila material och olika träslag
- Uppgift
Eleven får tillverka en grytlapp i textilt material och en skärbräda i trä.
De båda föremålen ska ha en tydlig gemensam nämnare i formgivning och tema.
Man ska alltså kunna se att de hör samman på något sätt. (Röd tråd/koppling)
Dessutom försöker eleven utmana sig i tekniker och uttryck mot ett fint resultat.
Tankar och reflektioner med bilder förs kontinuerligt i en digital loggbok. (t.ex. Grupprummet här i portalen)
- Förberedelser
Erbjud olika träslag för olika tekniker och utseende.
Sidomaterial: plåt, läder/laskremmar, rep, smidesjärn, dekorspik
Inspirera genom att visa olika tekniker som applikation, broderi, textilfärgning, intarsia, smide m.m
Ägg & Bacon Naturtema Bikupan
- Elevuppgift
- Grytlapp och skärbräda (7-9)
Du får lära dig:
- Skissa och formge
- Vad är ett tema och en röd tråd mellan 2 föremål
- Limfog, limma
- Bearbeta och ytbehandla
- Sy på symaskinen
- Lappteknik, kombinera färger och materiallära
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg, redskap och maskiner i ditt slöjdarbete
- Hur väl du kan bidra till att utveckla idéer
- Hur väl du kan bidra till att föreslå handlingsalternativ så att arbetet går framåt
- Hur utvecklande omdömen du kan ge om din arbetsinsats
- Hur väl du kan tolka ett slöjdföremåls uttryck och resonera kring detta
Uppgift:
Du ska tillverka en grytlapp i textilt material och en skärbräda i trä.
De båda föremålen ska ha en tydlig gemensam nämnare i formgivning och tema.
Man ska alltså kunna se att de hör samman på något sätt. (Röd tråd/koppling)
Du ska föra en digital loggbok genom processen som läraren sedan kan bedöma.
Du kan själv välja tekniker och tillsätta kompletterande material i mindre mängd
för att i slutändan kunna uppvisa ett spännande resultat med kvalitet.
Viktigt är att anpassa ditt arbete och svårighetsgrad efter den tid du har.

Ex. Sverige Ex. Universum
Undervisningsstöd: Grytlapp och skärbräda (7-9)
Förmågor att utveckla:
- formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
- välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter,
- analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp, och
- tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.
Centralt innehåll i årskurs 7-9
-
Metall, textil och trä, deras kombinationsmöjligheter med varandra och med andra material,
till exempel nyproducerade och återanvända material. Hur material kan kombineras med digital teknik.
-
Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
-
Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, såväl med som utan digitala verktyg och hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
-
Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
-
Dokumentation i ord och bild av arbetsprocessen och resultatet, såväl med som utan digitala verktyg.
-
Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former.
Vår idé var att eleverna skulle kunna gå mellan slöjdsalarna och själva välja var de ville lägga mest tid.
Givetvis var de tvungna att tillverka både en skärbräda och en grytlapp men de kunde välja att lägga mest krut där de
kände att de kunde prestera bäst.
Vi började med en mycket ingående presentation, med alla elever tillsammans där vi noggrant pratade om detta med ett tema i arbetet.
Hur kan man hitta en röd tråd i sitt formspråk och personligt uttryck?
Man kunde ju "enkelt" välja temat frukter t.ex. och forma en skärbräda som ett päron och en grytlapp som en citron med olika gula nyanser i
någon form av lappteknik. Ett mer abstrakt tema kunde vara fred eller integration och utifrån det forma sina föremål i textila färger, symboler,
kända visdomsord eller i en teknik som kanske symboliserade en folkgrupp.
Bara eleven kunde motivera och förklara sina val och tankar så kunde de välja fritt. Detta gjorde de löpande i en digital loggbok som t.ex Grupprummet här i portalen.
Vi bestämde att halva gruppen var tvungna att arbeta i varsin sal de första tre veckorna så att det inte blev kaos i en av salarna direkt.
Nu fick vi en lugnare start och därefter kunde de välja var de ville gå. Viktigt kan vara att sätta upp delmål dit de siktar på att nå efter ett
visst antal lektioner. Det kan lätt annars bli att tiden springer iväg för att man lägger för mycket tid på detaljer.
Ingen fick börja det praktiska arbetet förrän de hade presenterat en godtagbar idé.
Vi tipsade dem om att utgå ifrån sin nivå i svårigheter men ändå utmana sig med något extra.
Vi lärare hade sedan även en sittning strax efter halva tiden där vi tittade över så att alla eleverna var på banan så att de skulle hinna med uppgiften.
Vi kände efter arbetsområdets slut att för en gång skull fick alla fina föremål som kunde användas i hemmet. Alla tog hem sina arbeten!
Bedömningsmatris: Grytlapp och skärbräda (7-9)
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och delvis egna initiativ.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ.
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Välja och.. |
Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial
och sådant som eleven själv har sökt upp.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om arbetsprocessen med viss användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen med relativt god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen med god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Tolka slöjdföremåls.. |
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då enkla resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer.
|
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då utvecklade resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer.
|
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då välutvecklade resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer.
|