- Snabbfakta
- Halsband
- Kategori
- Trä
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- Individuella uppgifter
- Område
- Läder & skinn
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över..
- Betygskriterier
- Använda verktyg.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca 2-3 v.
- Material
- Läder
- Uppgift
Eleven kan tillverka ett halsband i tunt skinn som sitter tajt runt halsen.
Design efter egna idéer eller så kan man arbeta efter idébladets mönster.
- Förberedelser
Man behöver skinn 1,5 mm tjockt, läderfärg och laskrem.
Har man bokstavspunsar till läder är det ett plus.
- Elevuppgift
- Halsband
Detta är en relativt enkel uppgift i läder & skinn.
Med hjälp av idébladet kan du följa en arbetsbeskrivning och tillverka ett eget halsband som är tänkt att
sitta ganska tajt runt halsen. Du kan själv designa form på detaljerna eller inspireras av idébladets förslag.
Undervisningsstöd: Halsband
Stödet som behövs är att ha material och verktyg tillgängligt. (se idéblad)
Ett tips om man vill färga detaljerna är att doppa dem i en burk med läderfärg i.
Plocka sedan upp delarna med en pincett vilket är smidigare än att pensla på färgen.
Bedömningsmatris: Halsband
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt och effektivt sätt.
|
Reflektera över.. |
Eleven beskriver på ett enkelt sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett välutvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|