- Snabbfakta
- Nyckelfodral 
                        - Kategori
- Trä 
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- Individuella uppgifter
- Område
- Läder & skinn
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över..
- Betygskriterier
- Använda verktyg.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca 2-3 v.
- Material
- Skinn 1 mm tjockt, laskrem el. lintråd samt tryckknappar
- Uppgift
- Eleven kan tillverka ett nyckelfodral som skyddar tyget i fickan mot nycklarnas "vassa" spetsar! 
- Förberedelser
- Inte mer än att ha allt material tillgängligt. (se idéblad)   
 
 
                
                    
                    
                        - Elevuppgift
- Nyckelfodral 
 
                    Du kan tillverka ett nyckelfodral till någons nycklar som kan skydda fickans tyg mot nycklarna.
Använd gärna idébladet som stöd vid arbetsgången.

                 
                
                    Undervisningsstöd: Nyckelfodral 
                    Allt stöd står i idébladet. Viktigast är att tillverka 2 maller i plywood efter måtten i idébladet.
Mallar som används när man klipper lagom stora skinnbitar till nyckelfodralet.
                 
                
                    Bedömningsmatris: Nyckelfodral 
                    
                        
                            
                                
                                
                            
                            
                                    
                                        
                                            | Formge och.. | I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. | I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt. | I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision. | 
                                    
                                    
                                        
                                            | Reflektera över.. | Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön. | Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön. | Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön. |