- Snabbfakta
- Pennfodral
- Kategori
- Trä
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- Individuella uppgifter
- Område
- Läder & skinn
- Förmåga
- Analysera och.., Formge och..
- Kunskapskrav
- Använda verktyg.., Ge omdömen
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca 2-3 v.
- Material
- Skinn 1,5 - 2 mm tjockt, laskrem, lintråd, tryckknappar
- Uppgift
Eleven tillverkar ett fint fodral för pennor i skinn där hen kan uttrycka sig i olika tekniker.
- Förberedelser
Skinn 1,7 mm tjockt fungerar mycket bra. Övrigt material som bör finnas är tryckknappar, läderfärg,
bokstavspunsar, laskremmar och lintråd om man hellre syr en söm.

- Elevuppgift
- Pennfodral
Du kan tillverka ett eget pennfodral i skinn där du kan dekorera i olika tekniker.
Använd gärna idébladet som stöd vid hur arbetsgången kan se ut.

Undervisningsstöd: Pennfodral
I idébladet finns allt tänkbart stöd att ta hänsyn till.
Övrigt att påminna om är att alltid se till att använda skyddskläder vid färgning med läderfärg!
Bedömningsmatris: Pennfodral
Formge och.. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om arbetsprocessen med viss användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen med relativt god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen med god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|