- Snabbfakta
- Spöke
- Kategori
- Metall
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- Individuella uppgifter
- Område
- Plåtarbete
- Förmåga
- Analysera och.., Formge och..
- Kunskapskrav
- Använda verktyg.., Ge omdömen
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca 2-3 v.
- Material
- Plåt 0,3 - 0,5 mm
- Uppgift
Eleven tillverkar ett spöke som kan hänga som dekoration eller användas som ljuslykta utomhus.
(OBS! Lyktan blir varm!)
- Förberedelser
Plåt 0,3 mm eller 0,5 mm är lämplig. Filklämma och hammare med pen.

- Elevuppgift
- Spöke
Uppgift:
Med ett idéblad som stöd kan du tillverka ett spöke. Det kan stå eller hängas som dekoration
eller användas som en ljuslykta utomhus.
Om du vill använda det som en ljuslykta ska du tänka på att lyktan blir varm !

Undervisningsstöd: Spöke
Se till att ha plåtar i olika metaller till hands och var noga med att slipa kanterna
innan man går vidare till att bocka plåten. Plåt kan vara vasst!
Se idéblad för vidare stöd.
Bedömningsmatris: Spöke
Formge och.. |
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|