- Snabbfakta
- Värmeljusstake
- Kategori
- Metall
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Plåtarbete
- Förmåga
- Analysera och.., Formge och..
- Kunskapskrav
- Använda verktyg.., Ge omdömen
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca 4-5 v.
- Material
- Plåt ej tjockare än 0,5 mm
- Uppgift
Eleven ritar och tillverkar en ljusstake i tunnare plåt för ett värmeljus.
- Förberedelser
Olika metaller i plåtformat som inte är tjockare än 0,5 mm samt ett antal guldsmedssaxar, metallfilar och stålull.

- Elevuppgift
- Värmeljusstake
Du får lära dig:
- Lite om olika metaller och vad är plåt?
- Att arbeta med några metallverktyg
Du kommer att bedömas i:
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg, redskap och maskiner i ditt slöjdarbete.
- Hur utvecklande omdömen du kan ge om din arbetsinsats.
Uppgift:
Du ska tillverka en ljusstake för ett värmeljus. Du arbetar i plåt i någon metall som finns tillgänglig.
Av läraren får du ett papper där du ska rita in din egen form på ljusstakens sidor. Du kan följa idébladet eller ev. finns det en modell att titta på som stöd i arbetet.
Rita enkla former för annars kan det bli svårt att klippa eftersom plåt inte är som papper när man klipper!
Det är lättare att klippa konvexa (utåt) former än konkava (inåt). Tänk på det när du ritar din form.
Obs! Var försiktig för plåtkanter är vassa!

Undervisningsstöd: Värmeljusstake
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker
- Analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp
Centralt innehåll i årskurs 4 - 6:
- Metall, textil och trä. Materialens egenskaper, deras användningsområden och kombinationsmöjligheter med varandra och med andra material, till exempel nyproducerade och återanvända material. Hur material kan kombineras med digital teknik.
- Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Slöjdarbetets olika delar: Idéutveckling, överväganden, framställning och värdering av arbetsprocessen.
Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
Ta hänsyn till nedan punkter och följ gärna idéblad för ytterligare stöd.
- Rita enkla former för att slippa upptäcka under arbetets gång att det behövs invecklade klippningar.
- Använd inte plåt över 0,5 mm om du arbetar med yngre elever. Du kommer tyvärr att få klippa själv!
- Hyvla upp klossar till alla att bocka över för att undvikas köer.
- Ställ gärna ut gruppens alla ljusstakar i matsalen med ett ljus i när det är lunchtid!
Bedömningsmatris: Värmeljusstake
Formge och.. |
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|