- Snabbfakta
- Vart går nyckeln?
- Kategori
- Trä
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Öppen uppgift
- Förmåga
- Analysera och.., Formge och.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Använda verktyg.., Utifrån syftet.., Utveckla idéer.., Pröva och ompröva.., Ge omdömen
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca 2 x 6 v.
- Material
- Olika men merparten i trä.
- Uppgift
Fas 1: Eleven ska tillverka och anpassa en ”förvaring” för en speciell nyckel. (t.ex. bilnyckel, nyckeln till skattkistan, klädkammarnyckeln etc)
Fas 2: (Denna bör de inte veta om i förväg utan avslöjas efter de första 6 veckorna))
Nu ska de titta på (lottas ut) en kompis färdiga arbete från de första 6 veckorna. De ska sedan pröva och ompröva för att framställa ett alternativ till det första arbetet. De bör ta med sig något i form och design från exempel nummer ett.
- Förberedelser
Var beredd som lärare att inspirera eleverna till att använda olika material och att kunna kombinera form, funktion med estetiskt uttryck.
Se gärna filmen med olika elevexempel.
Fokus ligger på kreativitet och kunskapskravet Att pröva och ompröva (se bedömningsmatris) samt hur man kan kombinera form och funktion tillsammans med ett estetiskt uttryck.

- Elevuppgift
- Vart går nyckeln?
Du får lära dig:
- Lite om idéutveckling
- Hur form och funktion kan och bör samverka
- Hur man kan utveckla ett föremål
Du kommer att bedömas i:
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg, redskap och maskiner i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du kan välja och motivera dina olika val genom arbetsprocessen.
Ta hänsyn till kvalitet och miljöaspekter.
- Hur väl du kan bidra till att utveckla idéer.
- Hur väl och engagerat du prövar dig fram till ett tillfredsställande resultat.
- Hur utvecklande omdömen du kan ge om arbetsprocessen.
Uppgift:
Tänk dig att du har en nyckel som ska få sig en förvaringsplats.
Du ska bestämma vilken typ av nyckel du arbetar med och anpassa designen efter den. (bilnyckel, utedasset, badhytten, pengaskrinet, husnyckeln, ditt rum, mopeden, etc.)
Du ska ta hänsyn till:
- Form och funktion (materialval, tekniker och i vilken miljö ska nyckelförvaringen kommer att vara i?)
Du har 6 lektioner på dig att slutföra uppdraget i fas 1!
Under arbetat ska du fundera på, och gärna anteckna, varför du valde just den formen och uttrycket och hur du har arbetat rent praktiskt. Det kommer du att få skriva om.
Viktigt är att hålla din deadline och vara klar med fas 1 efter 6 veckor!
Fas 2: Du tilldelas någons nyckelförvaring från fas 1. Nu ska du ompröva och tillverka ett alternativ till det du har fått titta på. Bevara gärna något av form, funktionen/förvaringen, materialet eller det estetiska uttrycket och använd i ditt alternativ.
Du har 6 veckor på dig!
Undervisningsstöd: Vart går nyckeln?
Förmågor att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker
- Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets – och miljöaspekter
- Analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp,
Centralt innehåll i årskurs 7-9
- Metall, textil och trä, deras kombinationsmöjligheter med varandra och med andra material, till exempel nyproducerade och återanvända material. Hur material kan kombineras med digital teknik.
- Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Slöjdarbetets olika delar: Idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
I denna uppgift ville jag fokusera på kunskapskravet att pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålets form och funktion.
Det är ett kunskapskrav där det är svårt att hitta bedömningsunderlag till de högre nivåerna då många elever aldrig omprövar i sina arbeten. Vissa är ju nöjda med en gång och ser ingen anledning att ompröva ett beslut. Även de som är starka i ämnet slöjd.
Jag tänkte därför direkt utmana eleven i bedömningen av det kunskapskravet i uppgiften Vart går nyckeln?
Jag vill alltså hellre vara tydlig med kunskapskravet och göra själva omprövningen till ett obligatoriskt inslag. Eleven måste här ta sig an utmaningen. "Vad kan förändras och kanske förbättras från det första alternativet"? Hur det sedan gick får du bedöma efter hur väl eleven formulerar sina svar i pärmens medföljande värderingsformulär tillsammans med det du som lärare uppmärksammar under lektionsarbetet.
Uppgiften är indelad i två faser. Man kan nämna att det kommer en fas 2 efter 6 veckor men inte vad som ska hända. Allt för att hålla intresset och fokus högt under den första delen.
Dela därför inte ut fas 2 i elevuppgiften om du delar ut dokumentet Elevuppgift.
Var tydlig med att eleven endast tillverkar en förvaring/hängare för en nyckel. Risken finns annars att man inte hinner under utsatt tid. Nämn helst inte ordet ”krok” till eleven då hen lätt kan fastna vid just en krok. Det finns ju en mängd olika sätt att tillverka en förvaringsplats för en nyckel inte sant? (se film)
Var tydlig med syftet i uppgiften - förvaringen. Risken blir annars att alltför mycket tid läggs på detaljer i målning och "pyssel" i det estetiska.
Roligt kan även vara om eleven kan ta med en riktig lämplig nyckel till uppgiften?
Olämpligt kan vara att hitta på egna nycklar som ” Världsnyckeln” eller ”Disneys nyckel”. Området kan då lätt sväva iväg och associationerna kan vara svåra att överblicka.
- Låt eleven bestämma sig för vilken typ av nyckel man ska arbeta med
- Skriv upp typ av nyckel i mitten av ett tankemoln (se film) och utifrån detta drar man pilar till allt man kan koppla till det området. Ex. Nyckel till badhytten – strand, surfbräda, båt, sand, strandleksaker, våg, solstol mm. Nu får eleven välja ut något som de kan arbeta och utveckla omkring. Kanske tillverkas en liten båt där nyckeln kommer att förvaras i en lucka i hytten för att ge ett exempel. Båten kan sedan få stå på ett bord. Detta är kanske en fyndigare idé än att såga ut en båtform med en färdig metallkrok på att hänga på väggen? Du som lärare bedömer kreativiteten såklart men vi vill gärna få dem att tänka ”utanför boxen”.
Nu över till fas 2 där eleven ska ompröva ett av föremålen som kompisarna tillverkat. De ska nu tillverka ett alternativ till en av nyckelförvaringarna som gjorts.
Placera alla elevers färdiga arbeten på ett bord och numrera dem. Låt sedan alla en och en kort presentera sitt arbete. Vilken nyckel det gäller och hur förvaringen ska fungera. Alla får sedan osett dra var sitt nummer så att de slumpvis får någon kompis arbete att ompröva. Det finns ju ingen prestige i att arbetet ska förbättras utan förklara att du är ute efter att ompröva förvaringen i form, färg, funktion och idé.
Låt dem bevara något ifrån det första föremålet in i föremål nr. 2. Det kan vara en färg, form eller materialval. Sedan får de utveckla och presentera ett alternativ och du bedömer givetvis den omprövningen. Helst vill man se en omprövning i själva förvaringen.
Vill man så använder ni dokumentet Kamratbedömning efter fas 1. Det är utvecklande att själv vara med och utvärdera någon annans arbete. Man ser då även sina egna brister och kan dra nytta av det in i fas 2.
Bedömningsmatris: Vart går nyckeln?
Formge och.. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Välja och.. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val.
|
Välja och.. |
Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial
och sådant som eleven själv har sökt upp.
|
Välja och.. |
Dessutom kan eleven pröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Dessutom kan eleven pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Dessutom kan eleven systematiskt pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om arbetsprocessen med viss användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen med relativt god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen med god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|