Skriv ut

Undervisningsstöd: Äggkopp med mössa

Förmågor att utveckla:

  • Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
  • Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.

 

Centralt innehåll i årskurs 4 -6:

  • Metall, textil, trä och andra material. Materialens egenskaper, an­vänd­nings­områden och kombinationsmöjligheter med varandra.
  • Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
  • Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och ref­lektion över arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.

 

Jag brukar lära eleverna att svarva i år 5. Det är nog inte så ovanligt att man gör det och jag brukar hinna
med alla i gruppen innan det är dags att byta slöjdart.
Denna uppgift är tänkt som något eleven kan göra när hen inte vet just vad han eller hon vill svarva för något föremål.
Då kanske en äggkopp kan vara ett tips?

Min tanke är att när eleven svarvar under år 5 så kan en del av svarvbiten bli denna lilla äggkopp. Sedan får eleven under år 5 i textilslöjden virka eller tova en liten mössa till äggkoppen. Det innebär att alla får en sådan äggkopp med mössa färdig under läsåret men man vet inte riktigt när! 
Vill man så kan man i slutet på läsåret samla ihop alla färdiga äggkoppar och ha en liten utställning.

Jag fick en liknande liten äggkopp av mina föräldrar när jag var liten som har hängt med under åren, och den
finns även med på bilden på idébladet.
Jag kom ner till frukost och min pappa hade målat ett roligt ansikte på ägget, gömt det under mössan och det var
lika roligt varje gång när jag fick se vilket skojigt fejs pappa hade målat!

Förberedelser är bara att ha ett svarvämne tillgängligt i träslöjden och material för en mössa i textilslöjden. Svårare är det inte.