- Snabbfakta
- Among us gubbe
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- Individuella uppgifter
- Område
- Sömnad symaskin
- Förmåga
- Formge och.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Välja handlingsalternativ..
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens uttrycksformer
- Tid
- 2-3v
- Material
- Velourtyg
- Uppgift
Eleverna kommer att få möjlighet att framställa en egen Among us gubbe som är en karaktär ifrån ett spel. De arbetar med symaskinen och genom att följa en arbetsbeskrivning steg för steg tar de sig an uppgiften. Vid skapandet av denna populära spelkaraktär tränar eleverna på momenten applikation, sy i jerseytyg och sy för hand.
- Förberedelser
Skriv ut mönsterdelarna så du har dem färdiga till första lektionen. Du kan välja att skriva ut dem i A4 format eller förstora mönstret och skriv ut i A3 format. Jag tycker att det är bra att man syr upp ett visningsex. till eleverna så de kan se hur gubben blir när den är färdig.
Ibland brukar jag göra en steg-för-steg beskrivning där jag har sytt upp alla steg och hänger dem sedan på tavlan så eleverna lätt kan följa processen.
Jag brukar dela in eleverna i par när de skall göra en sådan här uppgift så eleverna kan hjälpa varandra.

- Elevuppgift
- Among us gubbe
Du får lära dig:
- Hur man följer en arbetsbeskrivning
- Hur man syr i jerseytyg.
- Moment som applikation och sy smygstygn för hand
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg, redskap
och maskiner i ditt slöjdarbete.
- Hur du tar dig fram i din arbetsprocess
Uppgift:
Du skall tillverka en egen Among us gubbe. Till din hjälp har du en arbetsbeskrivning du kan följa steg för steg.

Undervisningsstöd: Among us gubbe
Förmågor att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker
Centralt innehåll i årskurs 4 - 6
- Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Några former av hantverkstekniker, till exempel virkning och urholkning. Begrepp som används i samband med de olika teknikerna.
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, såväl med som utan digitala verktyg. Hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
- Hantverk och slöjdtraditioner från olika kulturer som inspirationskällor och förebilder för egna idéer och skapande.
- Hur symboler och färger används inom barn- och ungdomskulturer och vad de signalerar.
Genomgång innan ni börjar:
- Hur man syr i jerseytyg.
- Hur man syr en applikation med vliesofix.
- Hur man syr smygstygn.
Steg för steg arbetsbeskrivning från youtube
Bedömningsmatris: Among us gubbe
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Formge och.. |
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|