För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Att fritt skapa ett funktionellt föremål inspirerat av arkitektur, konst eller design.
Se Undervisningsstöd för exempel.
Läraren bör visa vilka material som finns tillgängliga som komplement till trä som kommer att utgöra basen.
Som lärare bör du ha en del underlag som elever kan hämta inspiration ifrån.
Här ser ni en exempel på hur ett föremål skulle kunna se ut.
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
.
Uppgift:
Du ska skapa ett föremål där du blivit inspirerad av Arkitektur, Konst eller Design.
Du ska ha en tanke innan du börjar arbeta och kunna referera till din inspirationskälla
när du senare värderar din insats.
Ditt föremål ska vara funktionellt och inte bara ett prydnadsföremål.
Obs! Föremålet behöver inte vara en hylla som exemplet nedan visar! Det kan vara vad som helst.
Förbered dig genom att söka inspiration inom dessa områden. Kopiera helst inte något rakt
av utan låt källorna inspirera dig till en egen idé i formgivningen.
Innan du börjar arbeta praktiskt ska du lämna in dokumentet Överväganden och minst en skiss på vad du överväger att göra.
Under- eller efter arbetet ska du även fylla i ett tolkningsdokument och lämna in.
Förmågor att utveckla
Centralt innehåll i årskurs 7-9
I det centrala innehållet för år 7 – 9 ska läraren behandla arkitektur, konst och design som inspirationskällor och förebilder vid bearbetning av egna idéer. Det får bli utgångspunkt för uppgiften.
Vidare i bedömningsmatrisen hittar ni olika kunskapskrav att bedöma, där det sista kunskapskravet är kopplat till förmågan att tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck. I skolverkets bedömningsstöd står att det kan handla om att tolka och bedöma ett föremåls originalitet, individualitet och sammanhang. Föremålet behöver inte vara ”vackert” i vedertagen bemärkelse men det ska beröra och engagera betraktaren. Utgångspunkten för den bedömningen blir dokumentet Tolkning av slöjdföremål som eleven får fylla i efter eget avslutat arbete.
Jag skulle ta mig god tid till att verkligen förklara för eleverna vad uppgiften går ut på och vad de kommer att bedömas i. Elevinstruktionen ska delas ut men kommer förmodligen ändå skapa en mängd frågor. Ta er den viktiga tiden så att alla förstår vad som förväntas av dem.
Eleven bör få veta vad som krävs för de olika betygsnivåerna. Ge exempel! De ska absolut inte ta sig vatten över huvudet och sikta in sig på något fantastiskt komplext praktiskt arbete. Det är lika viktigt med en originell idé och en välformulerad skriftlig tolkning i det avslutande dokumentet. I det sista krävs ett mer utvecklat resonerande med fler kopplingar, längre resonemangskedjor eller en avvägd balans mellan detaljer och helhet för att nå nivån för A.
Läs skolverkets Bedömningsstöd i slöjd och se exempel i bedömningsmatrisen.
https://bp.skolverket.se/web/bs_gr_grgrslo01_7-9/enskilda-uppgifter
Efter inledande diskussioner om känd design, arkitektur och konst kan du inspirera dem med vilka olika material du har att erbjuda.
Påpeka gärna att inget är fint eller fult. Det finns dock slarvigt och noggrant! Vilka tidsramar finns? Rimligt vore som mest en termin.
Då får uppgiften ligga till grund för betyget denna termin.
Jag låter eleverna få ta del av ett exempel nedan för att de lättare ska förstå hur man kan utveckla idéer.
Ex. A Du inspireras av konstnären, designen och uppfinnaren Leonardo da Vinci. Han arbetade bl.a. med en mängd uppfinningar bredvid sina kända målningar. Något av detta kunde få utgöra grunden till ett slöjdföremål.
Ex. B Det finns en mängd kända byggnadsverk som kunde bilda form till olika funktionella föremål.
Kunskapskrav | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och delvis egna initiativ. |
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ. |
Formge och.. | I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision. |
Välja och.. | Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val. |
Tolka slöjdföremåls.. | Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då enkla resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer. |
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då utvecklade resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer. |
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då välutvecklade resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer. |