- Snabbfakta
- Arkitektur, konst och design
- Kategori
- Trä
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Öppen uppgift
- Förmåga
- Formge och.., Välja och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Utifrån syftet..
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser, Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- ca 10 v.
- Material
- Trä
- Uppgift
Att fritt skapa ett funktionellt föremål inspirerat av arkitektur, konst eller design.
Se Undervisningsstöd för exempel.
- Förberedelser
Läraren bör visa vilka material som finns tillgängliga som komplement till trä som kommer att utgöra basen.
Som lärare bör du ha en del underlag som elever kan hämta inspiration ifrån.
Här ser ni en exempel på hur ett föremål skulle kunna se ut.
- Elevuppgift
- Arkitektur, konst och design
Du får lära dig:
- Lite om Arkitektur, konst och design som inspirationskällor och förebilder vid bearbetning av egna idéer
- Vad är att tolka ett slöjdföremåls utryck
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg, redskap och maskiner i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du kan välja och motivera dina olika val genom arbetsprocessen.Ta hänsyn till kvalitet och miljöaspekter.
- Hur väl du kan tolka ett slöjdföremåls uttryck och resonera kring detta.
.
Uppgift:
Du ska skapa ett föremål där du blivit inspirerad av Arkitektur, Konst eller Design.
Du ska ha en tanke innan du börjar arbeta och kunna referera till din inspirationskälla
när du senare värderar din insats.
Ditt föremål ska vara funktionellt och inte bara ett prydnadsföremål.
Obs! Föremålet behöver inte vara en hylla som exemplet nedan visar! Det kan vara vad som helst.
Förbered dig genom att söka inspiration inom dessa områden. Kopiera helst inte något rakt
av utan låt källorna inspirera dig till en egen idé i formgivningen.
Innan du börjar arbeta praktiskt ska du lämna in dokumentet Överväganden och minst en skiss på vad du överväger att göra.
Under- eller efter arbetet ska du även fylla i ett tolkningsdokument och lämna in.
Undervisningsstöd: Arkitektur, konst och design
Förmågor att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker
- Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets – och miljöaspekter
- Tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.
Centralt innehåll i årskurs 7-9
- Metall, textil och trä, deras kombinationsmöjligheter med varandra och med andra material, till exempel nyproducerade och återanvända material. Hur material kan kombineras med digital teknik.
- Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Slöjdarbetets olika delar: Idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Arkitektur, konst och design som inspirationskällor och förebilder vid bearbetning av egna idéer.
- Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former.
I det centrala innehållet för år 7 – 9 ska läraren behandla arkitektur, konst och design som inspirationskällor och förebilder vid bearbetning av egna idéer. Det får bli utgångspunkt för uppgiften.
Vidare i bedömningsmatrisen hittar ni olika betygskriterie att bedöma, där det sista betygskriteriet är kopplat till förmågan att tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck. I skolverkets bedömningsstöd står att det kan handla om att tolka och bedöma ett föremåls originalitet, individualitet och sammanhang. Föremålet behöver inte vara ”vackert” i vedertagen bemärkelse men det ska beröra och engagera betraktaren. Utgångspunkten för den bedömningen blir dokumentet Tolkning av slöjdföremål som eleven får fylla i efter eget avslutat arbete.
Jag skulle ta mig god tid till att verkligen förklara för eleverna vad uppgiften går ut på och vad de kommer att bedömas i. Elevinstruktionen ska delas ut men kommer förmodligen ändå skapa en mängd frågor. Ta er den viktiga tiden så att alla förstår vad som förväntas av dem.
Eleven bör få veta vad som krävs för de olika betygsnivåerna. Ge exempel! De ska absolut inte ta sig vatten över huvudet och sikta in sig på något fantastiskt komplext praktiskt arbete. Det är lika viktigt med en originell idé och en välformulerad skriftlig tolkning i det avslutande dokumentet. I det sista krävs ett mer utvecklat resonerande med fler kopplingar, längre resonemangskedjor eller en avvägd balans mellan detaljer och helhet för att nå nivån för A.
Läs skolverkets Bedömningsstöd i slöjd och se exempel i bedömningsmatrisen.
https://bp.skolverket.se/web/bs_gr_grgrslo01_7-9/enskilda-uppgifter
Efter inledande diskussioner om känd design, arkitektur och konst kan du inspirera dem med vilka olika material du har att erbjuda.
Påpeka gärna att inget är fint eller fult. Det finns dock slarvigt och noggrant! Vilka tidsramar finns? Rimligt vore som mest en termin.
Då får uppgiften ligga till grund för betyget denna termin.
Jag låter eleverna få ta del av ett exempel nedan för att de lättare ska förstå hur man kan utveckla idéer.
Ex. A Du inspireras av konstnären, designen och uppfinnaren Leonardo da Vinci. Han arbetade bl.a. med en mängd uppfinningar bredvid sina kända målningar. Något av detta kunde få utgöra grunden till ett slöjdföremål.
Ex. B Det finns en mängd kända byggnadsverk som kunde bilda form till olika funktionella föremål.
Bedömningsmatris: Arkitektur, konst och design
Formge och.. |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett delvis genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett väl genomarbetat sätt
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Välja och.. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett i huvudsak fungerande tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett fungerande tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett väl fungerande tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val.
|