- Snabbfakta
- Broderi med ram
- Kategori
- Samverkan
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Broderi
- Förmåga
- Analysera och.., Formge och.., Tolka slöjdföremåls.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Använda verktyg.., Utveckla idéer.., Ge omdömen, Tolka uttryck
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser, Slöjdens uttrycksformer
- Tid
- 2 x 5 v.
- Material
- Plywood, garn att brodera med
- Uppgift
Eleven väljer ett valfritt tema/område. (ex. kärlek, havet, konstnär, sport)
Utifrån det formas en plywoodrams yttre form, inre hål samt ett broderi.
Under 5 v. i Trä.&.metallslöjden formas ramen och därefter broderiet
under 5 veckor. (eller tvärtom)
- Förberedelser
Material: 4 mm plywood, garner i olika färger och målarfärg
Prata om teman och om vad en röd tråd är Temat ska helst ska synas i formerna och i broderiet.

- Elevuppgift
- Broderi med ram
Du får lära dig:
- Hur man gör en tydlig skiss
- Om materialet plywood
- Om materialet bomull och tekniken broderi
- Olika nya verktyg
- Vad en "röd tråd" betyder i ett tema
- Att redovisa på ett bra sätt
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Du ska fundera ut ett tema att arbeta omkring. (sport, kärlek, yrke, djur etc.)
Under några veckor ska du forma en plywoodplatta. Den ska ha en yttre form och ett hål i mitten som också gärna får
formas i temats anda. Du ska också under 5 veckor brodera ett motiv också det i temats anda. Broderiet ska kunna "titta ut"
genom hålet i plywooden. Gör först en skiss på dina tänkta former och ditt motiv i broderiet.
Exempel: Man kan arbeta med tema Mat. Den yttre formen skulle kunna vara en kastrull, den inre formen på hålet kunde vara ett päron
och därefter kunde man brodera en kniv och gaffel som sedan tittade fram i "päronhålet".
Se ytterligare exempel nedan.
Du kommer som avslutning att få motivera hur du tänkt och hur du arbetade under dessa veckor.

Konsol Djur i träd
Undervisningsstöd: Broderi med ram
Samla alla eleverna och prata om vad ett tema(beroende på ålder), och vad en s.k. röd tråd är.
Förklara sedan uppgiften och starta med att skissa på idéer.
Få dem att försöka vara unika om sina idéer så att man inte gör likadant som kompisen.
Det var viktigt för våra elever (år 4) att kunna se en färdig tavla eftersom det var knepigt för många att förstå
att broderiet skulle "få plats" i hålet i den färdiga tavlan. Gör alltså ett eget bra visningsexemplar.
Efter den första lektionen hade alla ett tema och tankar om hur ramens former- och hur broderiet skulle se ut.
Lektion 2 delade vi gruppen i två olika salar. (Tx & Trä/Metall)
Ramen:
Eleverna fick överföra sin yttre form på plywoodbiten i A 4 storlek. Be dem rita så stort som möjligt.
Sedan skulle det inre hålet ritas upp och det fick inte vara för litet men heller inte jättenära den yttre formen.
Här skulle broderiet få plats så det gällde att tänka till. De sågade den yttre formen med lövsåg och i den inre formen
borrades ett hål där vi stack igenom figursågen och sågade klart. Har man ingen sådan såg kan man göra likadant men med lövsågen.
Därefter filades- och slipades det på kanter. Avslutningsvis såg vi på filmen om schattering innan de fick måla.
Broderiet:
Utifrån sin skiss på den inre och yttre ramen ska eleverna skapa ett fritt broderi. Eleverna börjar med att klippa ut en bit ljust bomullstyg i lämplig storlek till sin ram som de sedan ska överföra konturerna till sitt broderi på. Vi har använt ett tyg där skissen syns igenom och där eleverna fyller i konturerna med en raderbar frixionpenna (där bläcket raderas efter värmestrykning med strykjärn).Därefter "målar" eleverna i konturerna och tänkta färgrum med valfria stygn (förstygn, efterstygn, stjälkstygn, långstygn). För elever som tycker det är svårt att få till det bra med broderitråd har de istället fått fylla i färg med textilfärgpennor som sedan har fixerats för färghållning.
Bedömningsmatris: Broderi med ram
Formge och.. |
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
Välja och.. |
Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial
och sådant som eleven själv har sökt upp.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Tolka slöjdföremåls.. |
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då enkla resonemang om symboler, färg, form och material.
|
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då utvecklade resonemang om symboler, färg, form och material.
|
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då välutvecklade resonemang om symboler, färg, form och material.
|