- Snabbfakta
- En julstrumpa
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- Individuella uppgifter
- Område
- Sömnad symaskin
- Förmåga
- Analysera och.., Formge och.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Välja handlingsalternativ.., Ge omdömen
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca 2-4 v.
- Material
- Diverse tyger, band, knappar, pärlor mm.
- Uppgift
Eleverna tillverkar en julstrumpa efter eget önskemål. Efter arbetet skriver eleven en slöjdrapport över sitt arbete
där eleven beskriver steg för steg hur han/hon gått till väga samt analyserar sin process.
- Förberedelser
Till denna uppgift tycker jag det är bra att eleverna använder sig av spillbitar av tyg.
Det är bra om eleverna har tillgång till en surfplatta eller telefon där de kan se filmen om de vill.

- Elevuppgift
- En julstrumpa
Du får lära dig:
- Hur man syr en julstrumpa med foder (vändsyr)
- Hur du ger omdöme om din arbetsprocess
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur väl du bidrar till att föreslå handlingsalternativ så att arbetet går framåt.
- Hur utvecklande omdömen du kan ge om din arbetsinsats.
Uppgift:
Er uppgift är att formge och framställa en julstrumpa på egen hand. Ett mönster finns att arbeta efter.
Det finns en youtube film där ni kan se ett tillvägagångssätt. Efter avslutat arbete skriver ni en slöjdrapport
där ni steg för steg redogör för hur ni gått tillväga samt ger omdöme om er arbetsprocess.

Undervisningsstöd: En julstrumpa
Förmågor:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
- Analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp,
Centralt innehåll:
- Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Några former av hantverkstekniker, till exempel virkning och urholkning. Begrepp som används i samband med de olika teknikerna.
- Två-och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar och hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering av arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
- Dokumentation av arbetsprocessen i ord och bild,till exempel i en loggbok.
Denna film är bra även om den är på engelska. Jag syr och vänder på samma sätt.
Bedömningsmatris: En julstrumpa
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|