- Elevuppgift
- Fågelholks SM
Du får lära dig:
- Hur man bygger en funktionell fågelholk
- Hur design, funktion, och kvalitet kan samverka
- Varför det behövs fågelholkar
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg, redskap och maskiner i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du kan välja och motivera dina olika val genom arbetsprocessen.
Ta hänsyn till kvalitet och miljöaspekter.
- Hur väl du bidrar till att föreslå handlingsalternativ så att arbetet går framåt.
- Hur utvecklande omdömen du kan ge om arbetsprocessen.
Uppgift:
Du kommer att få tillverka en fågelholk som ska tävla i SM enligt följande regler:
- Fågelholken ska byggas så att fåglar kan bo i den och ska tåla väder och vind.
- Den ska byggas i trä och ha ett ingångshål som är minst 28 mm i diameter.
- Det ska vara tillräckligt med utrymme inuti holken för fågelungarna, minst 9 x 9 cm botten och minst 18 cm invändig höjd.
- Det är fritt att måla och dekorera holken och vi uppmanar till att i första hand använda naturmaterial.
Juryn kommer att uppmuntra humor, fantasi och unik design.

Undervisningsstöd: Fågelholks SM
Varför ska man bygga holkar?
På många ställen är det ont om träd med hål. Genom att sätta upp holkar får fler fåglar chans att häcka. De flesta fåglar som bygger bo i hål, kan inte själva hacka ut sitt hål. De är beroende av hackspettar som gör ett nytt hål varje år och lämnar det gamla till nya invånare. För att det ska bli hål behövs gamla träd, gärna lövträd som ek eller björk eftersom det oftare bli sprickor och håligheter i lövträd. När svampar och insekter hittar skador, till exempel där en gren gått av, hjälper de hålhackarna genom att äter sig in i träet, luckrar upp det och ser till att det blir en bra början till ett hål.
Naturskyddsföreningen har utlyst denna tävling under ett antal år.
Gå gärna in och kolla så att den finns utlyst även det år ni vill vara med. Ring dem gärna och fråga!
I länken finns instruktioner för 2018 års tävling.
När vi introducerade uppgiften för våra elever så undrade de om man fick titta på holkar på nätet.?
Det fick man så länge man inte kopierade någon snygg holk.
Försök att inspireras, sa vi, men ändra helst något och sätt ditt eget avtryck på form och design.
Eleverna fick planera under en lektion och vi pratade om vad som var viktigt att tänka på.
Vattenavrinning, inga skarpa kanter, och skillnaden mellan klumpigt/smäckert, funktionellt/icke funktionellt, och slarvigt/noggrant.
En fågelholk bör byggas på höjden vilket också begränsade elevernas vilda planer något:)
Det går åt en del material så vi köpte virke från brädgården som hade dimensionen 22 x 145 mm.
Eleverna fick först bestämma bottens storlek och därefter försöka anpassa sidorna efter den.
Vi upptäckte att det var mycket lärorikt att försöka visualisera en färdig fågelholk utifrån ritningen.
Bra tips är att för många var att klippa till alla delar i papper och tejpa ihop först.
Inbjudan: https://www.naturskyddsforeningen.se/search/sokresultat/sm%20i%20fågelholk%20inbjudan
Naturskyddsföreningen: http://naturskyddsföreningen.se
Bedömningsmatris: Fågelholks SM
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och delvis egna initiativ.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ.
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Välja och.. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om arbetsprocessen med viss användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen med relativt god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen med god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|