- Snabbfakta
- Filtfilur
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 1-3
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Material & verktygslära
- Förmåga
- Formge och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg..
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser, Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- ca 7 v.
- Material
- Filt i olika färger
- Uppgift
Eleven ska skapa en personlig filtfigur ev. utifrån en mall. De jobbar med färg, formgivning, handsömnad och broderi på ett kreativt sätt.
Eleverna jobbar med redskap som sax och olika nålar.
- Förberedelser
Plocka fram mall, färgpennor, filt i olika färger, broderigarner, nålar, pärlor och paljetter. Vill du utgå från en saga, så rekommenderar jag ”Pettson och Findus”, annars kan eleverna starta fritt med sina figurer efter en introduktion kring materialet.
- Elevuppgift
- Filtfilur
Du får lära dig:
- Hur man jobbar med skisser och mönster
- Hur man jobbar med olika redskap i textilslöjden
- Att arbeta med hantverkstekniker, t ex handsömnad och enkelt broderi
- Hur färgvalet påverkar föremålets uttryck
- Hur man stoppar sin figur med vadd
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg i ditt slöjdarbete.
Uppgift
Efter gemensamma genomgångar och inspirationsmaterial ska eleven planera och praktiskt genomföra ett slöjdprojekt.
Eleven ska formge en personlig figur och arbeta med materialet ”filt”.
Figuren ska utsmyckas med t.ex broderi, pärlor, applikation och slutligen stoppas till en 3-dimensionell figur.
Avslutningsvis ska eleven skriva om sin figur.
Undervisningsstöd: Filtfilur
Förmågor att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
Centralt innehåll i årskurs 1 - 3
- Metall, textil och trä. Materialens egenskaper och användningsområden.
- Verktyg och redskap, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och reflektion över arbetsprocessen.
- Undersökande av olika materials egenskaper.
- Bilder, föremål och andra inspirationskällor för det egna skapandet.
Arbetsområdet beräknas ta ca 7 veckor. Fokus läggs på det egna skapandet, samt att jobba med färg och form på ett kreativt sätt och samtidigt få en introduktion i slöjdämnet.
Starta arbetsområdet med att eleverna får formge en egen ”filtfilur”. Det kan vara bra att de får utgå från en mall, så de vet storleken på sin figur. Därefter kan de lägga till ben, öron, ögon, hår, mönster mm. Färglägg och prata kring hur olika färgkombinationer gör att filurerna får olika uttryck.
Vill man utgå från någon saga eller berättelse kan jag rekommendera ”Pettsson och Findus” och istället för ”Filurer” gör man ”Mucklor”.
Eleverna får en bit filt i vald färg, som de kan jobba med vid sin arbetsplats. Visa hur man nålar fast mönster på filtbiten, hur man håller sax och varför vi jobbar med en tygsax till textila material. Detta är oftast nytt för eleverna!
Vid gemensamma genomgångar visar jag ett par olika enkla stygn, tex förstygn och kaststygn. Jag visar också hur eleverna kan sy fast applikationer av mindre filtbitar, hur de kan använda pärlor, knappar och paljetter, som dekorationer. Det blir en kort genomgång vid varje lektion, där jag repeterar från förra lektionen och tar upp något som är nytt. Här måsta man givetvis anpassa sig efter gruppens kunskapsnivå.
Jag upplever att eleverna i detta arbetssätt får möjlighet att jobba kreativt på sin egen nivå och samtidigt känner de sig trygga med nya redskap, tekniker och nya begrepp.
Arbetsuppgiften är att varje elev ska göra en egen, personliga filtfilur. Under arbetet jobbar eleverna med enkla hantverkstekniker och olika material, de lär sig om handverktyg och redskap och de jobbar efter enkla skisser och instruktioner. Vidare pratar vi om färger och hur olika färgkombinationer ger olika uttryck.
Avslutningsvis skriver eleverna en text om sin filur. Det kan vara en kort text där de tex namnger sin filur och ger den en speciell egenskap. Alternativt kan man samarbeta med svenskan och de får skriva om sin filur under svensklektionerna.
Har man möjlighet att göra en utställning i skolans lokaler är det ju alltid trevligt!
Bedömningsmatris: Filtfilur
Formge och.. |
Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt och effektivt sätt.
|