- Snabbfakta
- Filtstickad filur
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Garnarbete
- Förmåga
- Analysera och.., Formge och.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Utveckla idéer.., Välja handlingsalternativ.., Ge omdömen
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- 8 veckor
- Material
- Ullgarn, korta jumper stickor 8 och 10 mm, vadd, ull, filtnålar, möjlighet att filta i maskin.
- Uppgift
Under 8 veckor ska eleverna få lära sig stickningens grunder. Genom att lägga upp och sticka räta maskor. Filta i 60 grader i tvättmaskin och torkas i torktumlare och nålfilta över ev. hål som blir i stickningen.
Vi kommer att prata om materialet ull och dess egenskaper och att ull krymper/filtas ihop av vatten och hög värme.
Instuktioner kommer eleverna att få under lektion samt länkad instruktionsfilm att se på sin surfplatta/dator vid behov.
- Förberedelser
Jumperstickor i nr 8 och 10 mm
För att eleverna ska få kunskap om hur stickningen förändras efte att den filtas är det bra att sticka upp några provlappar i olika ullkvalitet och stickstorlekar som filtas och torkas.
Sticka 2 färdiga bollar där du låter en vara i ursprungs storlek och en filtas och nåltovas (för att eleverna ska känna hur mycket vadd som bollen ska fyllas med.

- Elevuppgift
- Filtstickad filur
Du får lära dig:
-
Hur du stickar räta och aviga maskor.
-
Stickningens grunder och begrepp.
-
Hur du finner hjälp i instruktioner (skriftliga, filmer etc).
-
Hur mycket stickad ull filtar ihop sig efter tvätt i 60 grader.
Du kommer att bedömas i:
-
Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
-
Hur väl du har stickat
-
Hur väl du utvecklar idéer
-
Hur väl du väljer ett handlingsalternativ för att ditt arbetet framåt
-
Hur väl du kan ge muntligt omdöme på ditt slöjdarbete
Elevuppgift
Du skall få lära dig stickningens grunder och begrepp genom att sticka två stycken remsor som
sammanfogas till en boll eller valfri figur.
Bollen ska filtas i 60 grader i tvättmaskin och torkas i torktumlare.
Boll/figuren ska dekoreras med nålfiltade detaljer.
Arbetssätt:
- Vi går igenom stickningens grunder och begrepp.
- Vi går igenom hur du söker hjälp i olika instruktioner (skriftliga, filmer etc).
- Du kommer få lägga upp maskor och sticka en figur med räta och aviga maskor.
Att lämna in för bedömning:

Undervisningsstöd: Filtstickad filur
Förmågor:
- Eleven ska utveckla sin förmåga att formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker.
- Eleven ska utveckla sin förmåga att välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter.
- Eleven ska utveckla sin förmåga att analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp
Centralt innehåll:
- Några former av hantverkstekniker, till exempel virkning och urholkning. Begrepp som används i samband med de olika teknikerna.
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, såväl med som utan digitala verktyg. Hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering av arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
- Undersökande av olika materials och hantverksteknikers möjligheter.
- Resurshushållning, till exempel genom reparationer och återanvändning av material
Lektionsplanering:
v.1
|
Presentation av uppgiften – skiss genomgång
|
v.2
|
Uppläggning av maskor
Mål: 20 maskor (gärna fler)
|
v.3
|
Sticka räta maskor
Mål: Kom igång och sticka
|
v.4
|
Sticka räta maskor
Mål: Sticka 4 varv
|
v.5
|
Sticka räta maskor
Mål: Sticka 8 varv
|
v.6
|
Maska av, sy ihop och fyll din boll med vadd
Mål: Maska alla maskor, sy ihop, fyll med vadd
|
v.7
|
Mål: Dekorera din filtatde boll med detaljer från din skiss
med nålfiltade detaljer.
|
v.8
|
Reflektera över din arbetsinsats i en skriftlig utvärdering
|
Filmer på grunderna i stickning:
Lär dig sticka
Filmer på grunderna i Quick knitting:
Lär dig quicknit
Quicknit i avlång påtram
Bedömningsmatris: Filtstickad filur
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Formge och.. |
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
Välja och.. |
Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial
och sådant som eleven själv har sökt upp.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|