- Snabbfakta
- Folkdräkter som inspiration
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Öppen uppgift
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över.., Välja och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Utifrån syftet.., Utveckla idéer.., Pröva och ompröva.., Välja handlingsalternativ.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser, Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- Hela terminen
- Material
- Beror på vilka material eleverna väljer att arbeta med
- Uppgift
Eleverna arbetar i grupp om 2-3 elever. De kommer att få inspireras av en folkdräkt från ett annat land som de sedan skall omarbeta och göra en modern outfit utifrån (ej en folkdräkt). Eleverna skall titta närmre på materialen och hantverksteknikerna som har används i folkdräkterna.
De skall sedan blanda material och tekniker i sin egna moderna omarbetning/idé.
Eleverna skall i slutet av sin uppgift redovisa sin arbetsprocess/utvärdering/idé för övriga klasskamrater.
- Förberedelser
Bra om.....
.....ni innan gått igenom hur man gör en moodboard
.....ni innan gått igenom olika dokumentationsallternativ som bloggskrivande, imovie, power point mm.
Materialinköp:
Till denna uppgift tycker jag att det kan vara lärorikt att låta eleverna utgå ifrån en fast budget vid materialinköp.
Alternativt är att ni som lärare sätter gränsen för vilka material som de kan användas.
- Elevuppgift
- Folkdräkter som inspiration
Du kommer få lära dig:
- Fakta om olika folkdräkter från hela världen
- Skissteknik
- Hur man tänker när man tillverkar en moodboard
- Materialberäkningar
- Att tänka på när man planerar sitt arbete
- Olika hantverkstekniker beroende på vad du väljer
- Materiallära om olika material beroende på vad du väljer att använda
- Presentationsteknik
Du kommer bedömas i:
-
Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
-
Hur väl du kan, utifrån syftet med slöjdarbetet, välja tillvägagångssätt och motivera dina val
-
Hur väl du kan utveckla idéer utifrån inspirationskällor
-
Hur väl du prövar och omprövar dig fram till ett tillfredsställande resultat.
-
Hur väl du bidrar till att arbetsprocessen går framåt.
-
Hur väl du kan resonera om arbetsprocessen, resultatet, kvaliteten, uttrycket och miljön.
Uppgift:
Jag vill att ni arbetar i grupp om 2-3 elever där ni kommer att inspireras av en folkdräkt från ett land som ni sedan skall omarbeta och göra en modern outfit av. (ej en folkdräkt). Ni skall titta närmre på materialen och hantverksteknikerna som används i folkdräkterna.
Ni skall blanda material och tekniker i er outfit.
I slutet av uppgiften skall ni hålla en muntlig redovisning där ni berättar om ert arbete för en grupp.
Jag vill ha in:
- Skisser
- En moodboard
- Materialberäkningar
- En planering
- Dokumentation av er process (film/bildspel/rapport/blogg m.m.)
- En text på er tolkning
- Hela outfiten
- Muntlig redovisning inför en grupp
Undervisningsstöd: Folkdräkter som inspiration
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
- Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Centralt innehåll:
- Utvecklade former av hantverkstekniker och begrepp som används i samband med dessa.
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, skapade såväl med som utan digitala verktyg.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning samt reflektion över arbetsprocessen och resultatet. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Undersökande av olika material och hantverkstekniker utifrån deras kombinations- och konstruktionsmöjligheter.
- Hur färg, form och material kan kombineras för att skapa personliga uttryck i egna slöjdföremål.
- Design, mode, konsthantverk och hemslöjd från olika kulturer och tider som inspirationskällor för det egna skapandet.
Eleverna arbetar i grupp om 2-3 elever där de kommer att inspireras av en folkdräkt från ett land som de sedan skall omarbeta och göra en modern outfit av. (ej en folkdräkt) Eleverna skall titta närmre på materialen och hantverksteknikerna som används i folkdräkterna.
De skall blanda material och tekniker i sin outfit.
Eleverna skall i slutet av sin uppgift redovisa sin arbetsprocess/utvärdering/idé för de andra klasskamraterna.
Detta kommer vi gå igenom:
- Inspiration på folkdräkter från olika delar av världen - se bifogat dokument smat denna hemsida, Nordiska museet.
- Vad skall man tänka på när man gör en moodboard och en skiss
- Hur gör man en materialberäkning?
- Olika program ni kan använda när ni dokumenterar en process – förmågan att analysera och reflektera
- Genomgångar om olika hantverkstekniker beroende på vilka tekniker eleverna skall arbeta med
- Vad man skall tänka på när man resonerar över sin omarbetning/idé – förmågan att föra resonemang
- Presentationsteknik
Inspiration:
En studie i svart
Prinsessan Ingrid Alexandra av Norge
Planering:
v.1
|
Uppstart - skiss
|
v.2
|
Skiss/moodboard
|
v.3
|
Genomgång planering/materialberäkning
|
v.4
|
Inlämning skiss/moodboards/planering/materialberäkningar
|
v.5
|
Genomgång av hantverkstekniker (15min)
|
v.6
|
Genomgång av hantverkstekniker (15 min)
|
v.7
|
Genomgång av hantverkstekniker (15 min)
|
v.8
|
|
v.9
|
Mitt- i-terminen-värdering
|
v.10
|
|
v.11
|
|
v.12
|
|
v.13
|
|
v.14
|
|
v.15
|
Genomgång om frågor kring muntlig redovisning
|
v.16
|
Allt färdigt!
|
v.17
|
Muntlig redovisning inför gruppen!
|
Bedömningsmatris: Folkdräkter som inspiration
Formge och.. |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett delvis genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett väl genomarbetat sätt
|
Välja och.. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett i huvudsak fungerande tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett fungerande tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett väl fungerande tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val.
|
Välja och.. |
Eleven utvecklar i viss utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i relativt stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Välja och.. |
Eleven prövar hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Eleven prövar och omprövar hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Eleven prövar och omprövar systematiskt hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Reflektera över.. |
Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|