- Snabbfakta
- Fotpall
- Kategori
- Samverkan
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- Individuella uppgifter
- Område
- Material & verktygslära
- Förmåga
- Analysera och.., Formge och.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Välja handlingsalternativ.., Ge omdömen
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca 10 v.
- Material
- Furuträ och textilier
- Uppgift
Eleven tillverkar en fotpall med en stomme i trä och en fast kudde i valfri textil teknik.
- Förberedelser
Man behöver furustavar ca 50 x 50 mm samt 7 mm furuplywood till botten.
Textilt kan man arbeta i olika tekniker och i olika textila material. Se idébladet för att förbereda dig mer.

- Elevuppgift
- Fotpall
Du får lära dig:
- Om hur man kan kombinera material, form och färg till en helhet
- Om skruvning som sammansättningsmetod
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål
- Hur väl du bidrar till att föreslå handlingsalternativ så att arbetet går framåt
- Hur utvecklande omdömen du kan ge om arbetsprocessen
Uppgift:
Du får tillverka en fotpall som man kan ha framför soffan eller fåtöljen hemma. Följ ev. idébladet som stöd.

Undervisningsstöd: Fotpall
Det stöd du som lärare kan ha nytta av kan vara att tillhanda ha en häftpistol och att man kopierar fram ett idéblad som eleven kan använda som stöd. Be eleven innan arbetet att tänka på vilket mönster och vilka färger som kan vara lämpligt i tyget med tanke på var fotpallen ska placeras.
Bedömningsmatris: Fotpall
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och delvis egna initiativ.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om arbetsprocessen med viss användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen med relativt god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen med god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|