För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Eleven tillverkar en fotpall med en stomme i trä och en fast kudde i valfri textil teknik.
Man behöver furustavar ca 50 x 50 mm samt 7 mm furuplywood till botten.
Textilt kan man arbeta i olika tekniker och i olika textila material. Se idébladet för att förbereda dig mer.
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Du får tillverka en fotpall som man kan ha framför soffan eller fåtöljen hemma. Följ ev. idébladet som stöd.
Det stöd du som lärare kan ha nytta av kan vara att tillhanda ha en häftpistol och att man kopierar fram ett idéblad som eleven kan använda som stöd. Be eleven innan arbetet att tänka på vilket mönster och vilka färger som kan vara lämpligt i tyget med tanke på var fotpallen ska placeras.
Betygskriterier | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett delvis genomarbetat sätt |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett genomarbetat sätt |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett väl genomarbetat sätt |
Välja och.. | Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. |
Reflektera över.. | Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön. |
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön. |
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön. |