- Snabbfakta
- Frihet
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Broderi
- Förmåga
- Analysera och.., Formge och.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Utveckla idéer.., Välja handlingsalternativ.., Ge omdömen
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser, Slöjdens uttrycksformer
- Tid
- ca. 10 v.
- Material
- Linneväv, bomullstyg, bomulls eller linne garn, pärlor m.m.
- Uppgift
Eleverna kommer att utifrån begreppet frihet fördjupa sig i tekniken broderi. De skall förmedla sin tolkning av vad frihet innebär för dem. Eleverna får välja själv vilka stygn de vill sy med men de måste använda minst tre olika stygn. Redovisningen sker i form av en gruppdiskussion utifrån givna frågor som handlar om arbetsprocessen, deras idé samt vart de fått sin inspiration ifrån.
- Förberedelser
Det är bra att gå igenom vad man skall tänka på när man gör ett collage för att förmedla sin inspiration.
Bra att köpa in:
Linnetyg att brodera på och lingarn eller bomullsgarn att brodera med, broderibågar samt spetsiga broderinålar.
Om eleverna väljer att sy kuddar är det bra att ha vadd till att stoppa kuddarna med.

- Elevuppgift
- Frihet
Du kommer lära dig:
- Olika broderistygn
- Historiskt om tekniken broderi
- Vad man skall tänka på när man redovisar sin arbetsprocess muntligt
- Om materialet lin
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål
- Hur väl du kan bidra till att utveckla idéer
- Hur väl du bidrar till att föreslå handlingsalternativ så att arbetet går framåt
- Hur utvecklande omdömen du kan ge om arbetsprocessen
Uppgift:
Ni kommer att utifrån begreppet frihet fördjupa er i teknikerna broderi. Ni skall förmedla er tolkning av vad frihet innebär för er.
Ni får välja själv vilka stygn ni vill sy med men jag vill se att ni använder er av minst tre olika stygn.
Vi kommer att redovisa sista lektionen muntligt då vi sitter i grupp och diskuterar.
Ni kommer att få frågor som jag vill att ni besvarar muntligt.
Vi vill ha:
En skiss
Ett collage (bild och text, digitalt eller klipp och klistra)
Ert färdiga resultat
Diskussion runt er arbetsprocess samt om er idé och vart ni fått er inspiration ifrån

Undervisningsstöd: Frihet
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
- Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter,
- Analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp,
Centralt innehåll för årskurs 7-9:
- Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Utvecklade former av hantverkstekniker, till exempel gjutning, vävning och svarvning. Begrepp som används i samband med dessa.
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, såväl med som utan digitala verktyg och hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former.
Jag vill ha:
En skiss
Ett collage (bild och text, digitalt eller klipp och klistra)
Ert färdiga resultat
Diskussion runt er arbetsprocess samt om er idé och vart ni fått er inspiration ifrån
Denna film kan ni ha som ett intro. till inspiration av broderi.
Olika stygn är också bra att ha genomgång på. Ni hittar bra små filmer här på broderibloggen eller här på slöjdlektion
När ni sedan låter eleverna redovisa brukar jag låta eleverna sitta i en grupp om max 4 elever.
De tar fram sitt collage, sina skiss och sitt färdiga broderi. De utgår från redovisningsfrågorna och jag
låter dem spela in sitt samtal på en Ipad för att i lugn och ro kunna lyssna på deras diskussion senare.
Olika stygn:
https://www.youtube.com/channel/UCgEUzqLfDPsAU0FCaqsh5LA
http://www.embroidery.rocksea.org/
Material:
Lin
Bedömningsmatris: Frihet
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och delvis egna initiativ.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ.
|
Välja och.. |
Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial
och sådant som eleven själv har sökt upp.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om arbetsprocessen med viss användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen med relativt god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen med god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|