- Snabbfakta
- Frihet
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Broderi
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över.., Välja och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Utveckla idéer.., Välja handlingsalternativ.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser, Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- ca. 10 v.
- Material
- Linneväv, bomullstyg, bomulls eller linne garn, pärlor m.m.
- Uppgift
Eleverna kommer att utifrån begreppet frihet fördjupa sig i tekniken broderi. De skall förmedla sin tolkning av vad frihet innebär för dem. Eleverna får välja själv vilka stygn de vill sy med men de måste använda minst tre olika stygn. Redovisningen sker i form av en gruppdiskussion utifrån givna frågor som handlar om arbetsprocessen, deras idé samt vart de fått sin inspiration ifrån.
- Förberedelser
Det är bra att gå igenom vad man skall tänka på när man gör ett collage för att förmedla sin inspiration.
Bra att köpa in:
Linnetyg att brodera på och lingarn eller bomullsgarn att brodera med, broderibågar samt spetsiga broderinålar.
Om eleverna väljer att sy kuddar är det bra att ha vadd till att stoppa kuddarna med.
- Elevuppgift
- Frihet
Du kommer lära dig:
- Olika broderistygn
- Historiskt om tekniken broderi
- Vad man skall tänka på när man redovisar sin arbetsprocess muntligt
- Om materialet lin
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål
- Hur väl du kan utveckla idéer utifrån inspirationskällor
- Hur väl du bidrar till att arbetsprocessen går framåt.
- Hur väl du kan resonera om arbetsprocessen, resultatet, kvaliteten, uttrycket och miljön.
Uppgift:
Ni kommer att utifrån begreppet frihet fördjupa er i teknikerna broderi. Ni skall förmedla er tolkning av vad frihet innebär för er.
Ni får välja själv vilka stygn ni vill sy med men jag vill se att ni använder er av minst tre olika stygn.
Vi kommer att redovisa sista lektionen muntligt då vi sitter i grupp och diskuterar.
Ni kommer att få frågor som jag vill att ni besvarar muntligt.
Vi vill ha:
En skiss
Ett collage (bild och text, digitalt eller klipp och klistra)
Ert färdiga resultat
Diskussion runt er arbetsprocess samt om er idé och vart ni fått er inspiration ifrån
Undervisningsstöd: Frihet
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
- Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Centralt innehåll för årskurs 7-9:
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Utvecklade former av hantverkstekniker och begrepp som används i samband med dessa.
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, skapade såväl med som utan digitala verktyg.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning samt reflektion över arbetsprocessen och resultatet. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Hur färg, form och material kan kombineras för att skapa personliga uttryck i egna slöjdföremål.
Jag vill ha:
En skiss
Ett collage (bild och text, digitalt eller klipp och klistra)
Ert färdiga resultat
Diskussion runt er arbetsprocess samt om er idé och vart ni fått er inspiration ifrån
När ni sedan låter eleverna redovisa brukar jag låta eleverna sitta i en grupp om max 4 elever.
De tar fram sitt collage, sina skiss och sitt färdiga broderi. De utgår från redovisningsfrågorna och jag
låter dem spela in sitt samtal på en Ipad för att i lugn och ro kunna lyssna på deras diskussion senare.
Material:
Lin (2.13 in i avsnittet)
Du kan söka på youtub efter olika stygn som eleverna kan inspireras av men även broderiinspiration.
Bedömningsmatris: Frihet
Formge och.. |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett delvis genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett väl genomarbetat sätt
|
Välja och.. |
Eleven utvecklar i viss utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i relativt stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Reflektera över.. |
Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|