- Snabbfakta
- Garnarbete
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Garnarbete
- Förmåga
- Formge och.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Välja handlingsalternativ..
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser, Slöjdens uttrycksformer, Slöjden i samhället
- Tid
- ca 10 v.
- Material
- Bomullsgarn, akrylgarn, ullgarn
- Uppgift
Eleverna skall arbeta med olika garntekniker som quick knitting, virkning, stickning mm. Eleverna tillverkar olika slöjdföremål med hjälp av dessa tekniker och vi tittar närmre på materialet garn. Vi lär oss känna igen olika sorters garn av olika material.
Eleverna lär sig olika slöjdord och slöjdbegrepp som har med garnarbete att göra.

- Förberedelser
-
- Elevuppgift
- Garnarbete
Du får lära dig:
- Olika hantverkstekniker tex, virkning och stickning
- Slöjdspecifika ord och begrepp
- Att följa ett mönster
- Om olika material - att se skillnad på ull, bomull och akrylgarn
Du kommer bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur väl du bidrar till att föreslå handlingsalternativ så att arbetet går framåt.
Uppgift:
Ni skall arbeta med olika garntekniker som quick knitting, virkning, stickning mm. Eleverna tillverkar olika slöjdföremål med hjälp av dessa tekniker och vi tittar närmre på materialet, garn. Vi lär oss känna igen olika sorters garn av olika material. Eleverna lär sig olika slöjdord och slöjdbegrepp som har med garnarbete att göra.

Undervisningsstöd: Garnarbete
Förmågor:
- Eleven ska utveckla sin förmåga att formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker.
- Eleven ska utveckla sin förmåga att välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter.
- Eleven ska utveckla sin förmåga att analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp
Centralt innehåll:
- Några former av hantverkstekniker, till exempel virkning och urholkning. Begrepp som används i samband med de olika teknikerna.
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, såväl med som utan digitala verktyg. Hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering av arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
- Undersökande av olika materials och hantverksteknikers möjligheter.
- Dokumentation av arbetsprocessen i ord och bild, såväl med som utan digitala verktyg.
- Hantverk och slöjdtraditioner från olika kulturer som inspirationskällor och förebilder för egna idéer och skapande.
- Resurshushållning, till exempel genom reparationer och återanvändning av material
Filmtipps:
Bomull
Ull
Nylon
Virka en lekplats
Lektionsplanering:
v.1
|
Presentation av uppgiften – skiss genomgång
Intro film + genomgång av
|
v.2
|
Sticka, virka, quick knitting
|
v.3
|
Genomgång: Garn, akryl, ull, bomull
Se film om ull, bomull, nylon + brännprov - arbeta i arbetsboken
|
v.4
|
Sticka, virka, quick knitting
|
v.5
|
Sticka, virka, quick knitting
|
v.6
|
Sticka, virka, quick knitting
|
v.7
|
Sticka, virka, quick knitting
|
v.8
|
Sticka, virka, quick knitting
|
v.9
|
Reflektera i arbetsboken
|
|
Gratis mönster:
Virka amigurumi
Amigurumi
Jag tycker att Pinterest är en bra hemsida, där hittar man massa gratis mönster.
Filmer på grunderna i stickning:
Lär dig sticka
Fredrika på vindens stickskola
Filmer på grunderna i virkning:
Lär dig virka
Virkskola
Filmer på grunderna i Quick knitting:
Lär dig quicknit
Bedömningsmatris: Garnarbete
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|