- Snabbfakta
- Hemlig bok
- Kategori
- Trä
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- Individuella uppgifter
- Område
- Material & verktygslära
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över..
- Betygskriterier
- Använda verktyg.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca 4 v.
- Material
- Trä
- Uppgift
I en gammal bok tillverkar man en hemlig gömma!
Ingen anar att boken är till för hemligheter där den står.
- Förberedelser
Det enda du behöver är en bok som kan undvaras. Den bör vara relativt tjock.
En magnet till stängningen är också värefullt att ha.
- Elevuppgift
- Hemlig bok
Du får lära dig:
- Att arbeta efter en arbetsbeskrivning
Du kommer att bedömas i:
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du kan resonera om arbetsprocessen, resultatet, kvaliteten, uttrycket och miljön.
Uppgift:
Ta med en bok hemifrån som är ganska tjock eller om du kan få en av din lärare.
Du ska skära ut alla sidorna och sätta dit träsidor och skapa ett hemligt utrymme.
Följ idébladet och arbeta på egen hand så gott du kan.
Efter avslutat arbete ska du ge ett omdöme till din insats. (se dokument)
Undervisningsstöd: Hemlig bok
Var försiktig när sidorna skärs bort. Det är lätt att skada pärmen på boken.
I idébladet finns allt övrigt nödvändigt stöd.
Bedömningsmatris: Hemlig bok
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Reflektera över.. |
Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|