- Snabbfakta
- Hemlig bok
- Kategori
- Trä
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- Individuella uppgifter
- Område
- Material & verktygslära
- Förmåga
- Analysera och.., Formge och..
- Kunskapskrav
- Använda verktyg.., Ge omdömen
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca 4 v.
- Material
- Trä
- Uppgift
I en gammal bok tillverkar man en hemlig gömma!
Ingen anar att boken är till för hemligheter där den står.
- Förberedelser
Det enda du behöver är en bok som kan undvaras. Den bör vara relativt tjock.
En magnet till stängningen är också värefullt att ha.

- Elevuppgift
- Hemlig bok
Du får lära dig:
- Att arbeta efter en arbetsbeskrivning
Du kommer att bedömas i:
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg, redskap och maskiner i ditt slöjdarbete.
- Hur utvecklande omdömen du kan ge om arbetsprocessen.
Uppgift:
Ta med en bok hemifrån som är ganska tjock eller om du kan få en av din lärare.
Du ska skära ut alla sidorna och sätta dit träsidor och skapa ett hemligt utrymme.
Följ idébladet och arbeta på egen hand så gott du kan.
Efter avslutat arbete ska du ge ett omdöme till din insats. (se dokument)

Undervisningsstöd: Hemlig bok
Var försiktig när sidorna skärs bort. Det är lätt att skada pärmen på boken.
I idébladet finns allt övrigt nödvändigt stöd.
Bedömningsmatris: Hemlig bok
Formge och.. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om arbetsprocessen med viss användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen med relativt god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen med god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|