- Snabbfakta
- Idéutveckling och tolka ett formspråk
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Skissteknik
- Förmåga
- Tolka slöjdföremåls.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Utveckla idéer.., Tolka uttryck
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens uttrycksformer
- Tid
- 1-2 v.
- Material
- Papper, penna, färgpennor
- Uppgift
Eleverna väljer en av de olika moodborden att bli inspirerade av. (se tillhörande dokument)
De skall formge en väska som har en tydlig inspiration från den valda moodboarden. Rita upp och färglägg, förklara vilka material, tekniker och detaljer du vill använda. Eleven berättar sedan i en text vilken moodboard han/hon valt och vad kopplingen är mellan moodboarden och sin väska. Beskriv tydligt och utvecklat.
- Förberedelser
Ni skall ha haft genomgång om moodboards. Pratat om på vilka olika sätt- och var man kan hitta inspiration ifrån.
Det är en fördel om eleverna fått lärdom om olika stilar och hur modet sett ut under olika årtionden.
- Elevuppgift
- Idéutveckling och tolka ett formspråk
Du kommer lära dig:
- Att sätta ord på din tolkning
- Att formge efter bestämd inspiration
- Utveckla idéer
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du kan bidra till att utveckla idéer.
- Hur väl du kan tolka ett slöjdföremåls uttryck och resonera kring detta.
Uppgift:
- Ni skall välja en av de olika moodboarden och bli inspirerade
- Jag vill att ni formger en väska och inspireras av vald moodboard
- Rita upp och färglägg, förklara vilka material, tekniker och detaljer du vill använda
- Berätta sedan i en text vilken moodboard du valt och vad kopplingen är mellan moodboarden och din väska.
Förklara varför din väska ser ut som den gör och hur du kopplar den till din valda moodboard. Beskriv tydligt och utvecklat.
Undervisningsstöd: Idéutveckling och tolka ett formspråk
Förmågor att utveckla:
- Tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.
Centralt innehåll:
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, såväl med som utan digitala verktyg och hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
- Arkitektur, konst och design som inspirationskällor och förebilder vid bearbetning av egna idéer.
- Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former
Denna uppgift ska fungera som en bedömningsuppgift där ni bedömer förmågan att Tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.
Bedömningsmatris: Idéutveckling och tolka ett formspråk
Välja och.. |
Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial
och sådant som eleven själv har sökt upp.
|
Tolka slöjdföremåls.. |
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då enkla resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer.
|
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då utvecklade resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer.
|
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då välutvecklade resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer.
|