För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Eleverna kommer att fördjupa sig i en designer/formgivare. Titta på hans/hennes formspråk och koppla det till ett nytt eget designat klädesplagg. Eleverna skall dokumentera deras arbete i en blogg med ord och bild.
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Ni kommer formge och framställa ett klädesplagg som ni hittat inspiration ifrån en formgivare/designer. Ni kommer att titta på hans/hennes formspråk och koppla det till ett eget designat klädesplagg. Ni kommer att dokumentera ert arbete i en blogg med text och bilder. Vi kommer att titta närmre på hur en designprocess ser ut och arbeta med att göra en moodboard och skisser.
Ni skall lämnar in:
Förmågor att utveckla:
Centralt innehåll:
Detta får eleverna med sig:
Ni kommer att gå igenom följande begrepp:
Eleverna lämnar in:
Planering:
v.1 |
Uppstart – genomgång av pedagogisk planering, uppgift och kunskapskrav. Skiss och val av inspiration (en designer/formgivare) |
v.2 |
Genomgång - vad skall jag tänka på Skiss + arbetsplan + Moodboard |
v.3 |
Skiss klar |
v.4 |
Moodboard klar (kamratrespons idéprocess) |
v.5 |
Genomgång - mönsterutlägg |
v.6 |
|
v.7 |
|
v.8 |
|
v.9 |
|
v.10 |
Mitt i projektetsamtal |
v.11 |
|
v.12 |
|
v.13 |
|
v.14 |
|
v.15 |
|
v.16 |
Plagg skall vara färdig |
v.17 |
Slöjdrapport |
v.18 |
Utvärdering - vad har vi lärt oss? |
Filmtips:
Om mönster
Kunskapskrav | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och delvis egna initiativ. |
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ. |
Välja och.. | Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val. |
Välja och.. | Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. |
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. |
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial |
Välja och.. | Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. |
Tolka slöjdföremåls.. | Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då enkla resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer. |
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då utvecklade resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer. |
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då välutvecklade resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer. |