- Snabbfakta
- Jag som designer
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Klädsömnad
- Förmåga
- Formge och.., Tolka slöjdföremåls.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Utifrån syftet.., Utveckla idéer.., Välja handlingsalternativ.., Tolka uttryck
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser, Slöjdens uttrycksformer
- Tid
- 18 v. - en hel termin
- Material
- Olika mode tyger
- Uppgift
Eleverna kommer att fördjupa sig i en designer/formgivare. Titta på hans/hennes formspråk och koppla det till ett nytt eget designat klädesplagg. Eleverna skall dokumentera deras arbete i en blogg med ord och bild.
- Förberedelser

- Elevuppgift
- Jag som designer
Du får lära dig:
- Hur en designprocess ser ut
- Hur man gör en moodboard
- Om olika designers/formgivare
- Modehistoria från slutet av 1800-talet till idag
- Vad man skall tänka på när man formger och framställer kläder
- Hur man bloggar
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur väl du kan välja och motivera dina olika val genom arbetsprocessen.
Ta hänsyn till kvalitet och miljöaspekter.
- Hur väl du kan bidra till att utveckla idéer.
- Hur väl du bidrar till att föreslå handlingsalternativ så att arbetet går framåt.
- Hur väl du kan tolka ett slöjdföremåls uttryck och resonera kring detta.
Uppgift:
Ni kommer formge och framställa ett klädesplagg som ni hittat inspiration ifrån en formgivare/designer. Ni kommer att titta på hans/hennes formspråk och koppla det till ett eget designat klädesplagg. Ni kommer att dokumentera ert arbete i en blogg med text och bilder. Vi kommer att titta närmre på hur en designprocess ser ut och arbeta med att göra en moodboard och skisser.
Ni skall lämnar in:
- En skiss
- En moodboard med bilder, material m.m. där ni
presenterar er inspiration
- Ert färdiga slöjdföremål
- Dokumentation av ert arbete på en blogg

Undervisningsstöd: Jag som designer
Förmågor att utveckla:
- Eleven ska utveckla sin förmåga att formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker
- Formulärets nederkantEleven ska utveckla sin förmåga att välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter
- Eleven ska utveckla sin förmåga att analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp.
- Eleven ska utveckla sin förmåga att tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.
Centralt innehåll:
- Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Utvecklade former av hantverkstekniker, till exempel gjutning, vävning och svarvning. Begrepp som används i samband med dessa.
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, såväl med som utan digitala verktyg och hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Dokumentation i ord och bild av arbetsprocessen och resultatet, såväl med som utan digitala verktyg.
- Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former.
- Mode och trender, vad dessa uttryck signalerar och hur de påverkar individen
Detta får eleverna med sig:
- Genomgång om moodboard och skiss
- Genomgång av några av 1900-talets stora designers
- 1900-tals modehistoria
- Kamratrespons av idéprocessen
- Självutvärdering - vart är jag och vart skall jag!
- Hur man bloggar - skriver om sin arbetsprocess.
- Genomgångar av olika tips på olika moment i klädsömnad
Ni kommer att gå igenom följande begrepp:
- Inspiration
- Moodbord
- Designprocess
- Stil
- Deadline
Eleverna lämnar in:
- En skiss
- En moodboard med bilder, material mm där ni
presenterar er inspiration
- Ert färdiga slöjdföremål.
- Dokumentation av ert arbete på en blogg
Planering:
v.1
|
Uppstart – genomgång av pedagogisk planering, uppgift och kunskapskrav.
Skiss och val av inspiration (en designer/formgivare)
|
v.2
|
Genomgång - vad skall jag tänka på
när jag väljer material till klädsömnad
Skiss + arbetsplan + Moodboard
|
v.3
|
Skiss klar
|
v.4
|
Moodboard klar (kamratrespons idéprocess)
|
v.5
|
Genomgång - mönsterutlägg
|
v.6
|
|
v.7
|
|
v.8
|
|
v.9
|
|
v.10
|
Mitt i projektetsamtal
|
v.11
|
|
v.12
|
|
v.13
|
|
v.14
|
|
v.15
|
|
v.16
|
Plagg skall vara färdig
|
v.17
|
Slöjdrapport
|
v.18
|
Utvärdering - vad har vi lärt oss?
|
Filmtips:
Om mönster
Top 10 Classic Fashion Designers
What Does it Take to Be A Fashion Designer?
Bedömningsmatris: Jag som designer
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och delvis egna initiativ.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ.
|
Välja och.. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val.
|
Välja och.. |
Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial
och sådant som eleven själv har sökt upp.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Tolka slöjdföremåls.. |
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då enkla resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer.
|
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då utvecklade resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer.
|
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då välutvecklade resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer.
|